Perbezaan antara semakan "Sofbol"

16 bait dibuang ,  11 tahun lalu
tiada ringkasan suntingan
k (Membalikkan suntingan oleh 203.82.92.63 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh VolkovBot)
 
===Kayu pemukul===
Kayu pemukul (bat) yang digunakan dalam pertandingan rasmi adalah bat khusus yang diperuntukkan untuk sofbal. Penentuan dan ciri bat yang boleh digunakan tertakluk dalam peraturan Softball International Federation (SIF). Batter helmet dipakai untuk melindungi kepala seorang batter dari terkena bola semasa berada di dalam padang peramainanpermainan. Sementara itu, bagi seorang penangkap bola (catcher) mesti mengenakan pakaian pelindung (protective gear)dan kasut pool (cleats).
===Pakaian seragam===
Yang terakhir adalah uniform atau seragam. Tiap pemain menggunakan baju, seluar, dan topi yang seragam atau berwarna dasar sama. Semakin tinggi tingkat pertandingannya, semakin ketat dalam peraturan seragamnya. Semua peralatan dan kelengkapan itu adalah wajib bagi setiap pasukan dalam melaksanakan pertandingan rasmi.
 
== Pengadil ==
Dalam pertandingan sofbal terdapat minimal pertama orang hingga tujuh orang hakim pertandingan yang disebut umpire. Terdapat pertama orangseorang plate umpire dan tiga base umpire yang menjaga pertandingan. Selebihnya umpire memantau daerah outfield. Dalam pertandingan fast pitch, hakim adalah seramai empat umpires (pertamaseorang plate umpire, tiga base umpire). Istilah untuk seorang umpire adalah “blue”, disebabkan seragam mereka selalu berwarna biru. Posisi seorang umpire adalah berdiri di belakang catcher dan batter. Berfungsi untuk melihat arah datangnya bola yang dilempar pitcher ke catcher apakah itu strike atau ball. Umpire juga mengawasi jalannya permainan dengan cermat untuk menentukan peristiwa yang sebenarnya terjadi dan menjaga agar pemain mematuhi peraturan. Sebagai pemimpin pertandingan adalah Umpire plate. Kerana sifatnya sebagai pemimpin pertandingan, kekuasaan umpire plate dalam sebuah pertandingan sofbal adalah mutlak, Walaupun dapat diprotes (appealed) keputusannya tidak dapat diganggu gugat apabila protes yang dilakukan pemain atau pelatih atau manager team menyangkut ajustment, tapi protes dapat dilakukan dan dapat diterima apabila protes dilaukan terhadap salah penerapan rules. Jadi ada permainan yang dapat dilanjutkan dengan protes (game under protes, selengkapnya dapat dibaca pada Rules Permainan Softball yang dikeluarkan oleh ISF. seorang Umpire dapat mengeluarkan siapa saja baik pemain atau bahkan seorang pelatih (coach) keluar lapangan, jika menurut umpire mengganggu jalannya pertandingan.
 
== Permainan ==
Sofbal dimainkan oleh dua pasukan di lapangan sofbal. Setiap pasukan minima memiliki 9 pemain dan selebihnya merupakan simpanan. Permainan terdiri dari 9 babak yang disebut inning. Di dalam pertamasatu inning, pasukan yang bertanding masing-masing mempunyai kesempatan memukul (batting) untuk melakukan run. Ketika pasukan yang menyerang mendapat giliran memukul, seorang pelempar bola (pitcher) pasukan bertahan melemparkan bola ke arah penangkap bola (catcher) sekuat-kuatnya agar bola tidak dapat dipukul. Pasukan yang mendapat giliran memukul bergantian seorang demi seorang untuk memukul bola. Pasukan yang berjaga berusaha mematikan anggota pasukan yang mendapat giliran memukul. Pasukan yang mendapat giliran memukul mendapat kesempatan 3 kali mati (out) sebelum giliran memukul digantikan pasukan yang bertahan.
 
Skor atau run dihasilkan dari seorang runner berlari memijak semua base secara berurutan dan kembali memijak home plate. Setiap pelari yang berjaya mengelilingi dan menginjak home plate mendapat pertamasatu angkalarian. Waktu permainan ditentukan oleh inning. Setiap pasukan mendapat giliran memukul sampai 3 kali out dan mematikan pasukan lawan 3 kali out, disebut 1 inning. Dalam tiap pertandingan sofbal masa permainan setidaknya 7 inning tergantung situasi, atau lama waktu 2 jam. Setelah menghabiskan inning, pasukan yang mendapat angkalarian (run) terbanyak dikira sebagai pemenang.
 
Jika masa inning yang ditentukan sudah habis namun kedua-dua belah pasukan dalam keadaan seri, inning tambahan di lakukan sampai salah pertama pasukan keluar sebagai pemenang. Kondisi itu disebut tie break atau seri. Pada permulaan permainan, pasukan yang menjadi tuan rumah (home team) mendapat giliran melempar sedangkan pasukan tamu (visitor) mendapat giliran memukul.
Terbentuknya International Softball Federation itu, maka memungkinkan diadakannya pertandingan antara negara yang bersifat antarabangsa. Kemudian diselenggarakan kejuaraan-kejuaraan peringkat tempatan, rantau dan dunia.
 
Kejuaraan sofbal antarabangsa paling besar saat ini adalah Kejuaraan Sofbal Dunia (World Cup of Softball) yang diselenggarakan oleh Amateur Softball Association dibawah naungan International Softball Federation. Negara-negara anggota ISF yang memasuki babak kelayakkan setiap tahun menghantar kontinjennya untuk bertanding. Setalah berjaya dalam kelayakkan, sejumlah 6 negara akan bertanding sesama mereka (5 pertandingan). Hanya 2 pasukan terbaik sahaja akan bertanding untuk memperebutkanmerebut posisi juara one-game-winner-take-all championship.
Juara terdahulu:
* 2005- Jepun 3 Amerika Syarikat 1
 
== Penutup ==
Sukan sofbal merupakan sukan yang praktikal dan mudah untuk dimainkan. Ia melibatkan seluruh kefungsian dalam tubuh dalam merancang dan merangka strategi bagi memenangi dalam sesuatu perlawanan. Kognitif, afektif dan juga psikomotor akan digunakan secara keseluruhanyakeseluruhannya.
 
== Bibliografi ==
Pengguna awanama