Hanuman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
penambahbaikan
penambahbaikan
Baris 6:
 
==Kelahiran==
Menurut legenda, Hanuman dilahirkan oleh [[Anjana]] yang merupakan ''[[apsara]]'' (bidadari) yang bernama ''Punjikasthala''. Diakibatkan oleh suatu sumpahan, ''Punjikasthala'' dilahirkan semula ke dunia sebagai manusiaseorang monyet. Bagaimanapun, sumpahan itu hilang sebaik sahaja Anjana melahirkan jelmaan dewa [[Siva]].<ref>Sri Ramakrishna Math (1985) "Hanuman Chalisa" p. 5</ref> Tempat kelahiran Hanuman tidak dapat dipastikan, dengan tempat-tempat yang berikut merupakan tempat yang mungkin:
* Bukit Anjaneri di banjaran gunung [[Brahmagiri (bukit)|Brahmagiri]] yang berhampiran dengan [[Trimbakeshwar]], [[Maharashtra]];
* Bukit Anjaneya di [[Hampi]], [[Karnataka]], berhampiran dengan gunung Risyamukha di tebing [[Sungai Pampa]], tempat pertemuan [[Sugriva]] dengan [[Rama|Sri Rama]]. Terdapat sebuah kuil yang dikatakan menandakan tempat kelahiran Hanuman.
Baris 12:
 
Terdapat juga pelbagai kisah yang berbeza tentang kelahiran Hanuman:
* Bersama suaminya, Kesari, Anjana berdoa dengan tekun kepada dewa Siva untuk mendapatkanNyamendapatkannya sebagai Anakanak. Gembira dengan sembahyangdoa mereka, Siva mengurniakan Anjana dan suaminya apa yang dimintaidiminta.<ref>Sri Ramakrishna Math (1985) "Hanuman Chalisa" p. 5</ref> Oleh itu, Hanuman juga dikenali sebagai "''Maharudra"'' kerana dia dilahirkan daripada kurniaan Siva yang juga dikenali sebagai [[Rudra]]. [[Ramayana]] [[Valmiki]] (Yuddha Kanda) mengatakan bahawa Kesari ialah anak lelaki [[Bṛhaspati|Brihaspati]] dan dia bertempur di sisi Rama dalam perang terhadap [[Ravana]].
* Pengikut aliran [[Dvaita]] menganggap Hanuman sebagai anak dewa [[Vayu]] (Bayu) atau jelmaan Vayu,iaitu dewa angin. Apabila Ravana mencuba memasuki ''Kailash'' (tempat kediaman Siva), dia memanggilmenggelar Siva sebagai "monyet". Sebagai balasan, Siva menyumpah Ravana bahawa seekor monyet akan membakar ''[[Lanka]]'' (Lankapuri) (bandar berkubu) lalu mengambil bentuk Hanuman.
* Anjana sedang bersembahyang kepada dewa Siva di hutan sewaktu [[Dasharatha]], raja [[Ayodhya]], sedang mengadakan [[''Yagna]] Putrakama'' di istananya bagi dikurniakan putera-puterianak. Dasharatha menerima ''[[payasam]]'' (puding suci) untuk dikongsi antara ketiga-tiga isterinya dan dengan itu, melahirkan [[Rama]], [[Lakshmana]], [[Bharata (Ramayana)|Bharata]], dan [[Shatrughna]]. Menerusi campur tangan ketuhanandewa, sebuah [[layang-layang]] menyambar secebis puding dan menggugurkannya semasa berterbangberterbangan merentasi hutan yang Anjana sedang bersembahyang. [[Vayu]], dewa angin, menghantar puding yang digugurkan itu ke dalam tapak tangan Anjana yang terkedangterbuka. Selepas makanmemakan puding itu, Hanuman dilahirkannya.<ref>Sri Ramakrishna Math (1985) "Hanuman Chalisa" pp. 5-6</ref>
 
[[Sri Aurobindo]] mengatakan bahawa "''vanara''" tidak merujuk kepada "monyet" ringkasannya: "''Prajapati menjelma sebagai jelmaan [[Vishnu]] Upendra di dalam haiwan (''Pashu'') yang empat [[Manu (Hinduisme)|Manu]] telahpun dijelmakan. [[Vanara]], manusia pertama yang muncul dalam [[Kalpa (unit masa)|Kalpa]] ini bukannya [[beruk]] tetapi manusia dengan sifat beruk"'', iaitu [[Manusia prasejarah|manusia primitif]] seperti [[Homo erectus]].
 
Rujukan kepada Hanuman dalam kesusasteraan klasik boleh dijumpai seawal [[abad ke-5 SM]] hingga [[abad ke-1 SM]] dalam ''Astadhyayi'' yang dikarang oleh [[Pāṇini|Panini]], Abhiseka Nataka, Pratima Nataka, dan [[Raghuvamsa]] ([[Kālidāsa]]).
 
==Kehadiran dalam zaman kini==
[[Image:Hanumantha.jpg|right|thumb|200px|Hanuman, sebagaimana digambarkan dalam [[Yakshagana]], kesenian rakyat [[Karnataka]] yang popular.]]
 
Terdapat banyak [[nabi]]tokoh yang mendakwa bahawa mereka pernah melihat Hanuman pada zaman moden, khususnya [[Madhvacharya]] ([[abad ke-13]]), [[Tulsidas]] ([[abad ke-16]]), [[Samarth Ramdas|Sri Ramdas Swami]] ([[abad ke-17]]), [[Raghavendra Swami]] ([[abad ke-17]]), dan [[Swami Ramdas]] ([[abad ke-20]]). Orang-orang yang lain juga menyatakan kehadirannya di mana-mana sahaja Hikayat [[Ramayana]] dibaca.
 
<blockquote> यत्र यत्र रघुनाथ कीर्तनम् तत्र तत्र क्रित मस्तक अन्जलिं बष्पावरी परीपूर्ण लोचनम् मारुतिं नमश्च राक्षस अंतकम्।</blockquote>