Al-Hakam II: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhd Along (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Muhd Along (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[File:MonAlhakenII01.jpg|thumb|right|Patung Al-Hakam II telah dirasmikan di Cordoba pada tahun 1976.]]
'''Al-Hakam II''' ('''al-Ḥakam II ibn ʿAbd al-Raḥmān III'''; {{lang-ar|الحكم الثاني}}; [[13 Januari]] [[915]] - [[16 Oktober]] [[976]]) adalah khalifah kerajaan Umaiyah di al-Andalus dan merupakan putera kepada [[Abd-ar-Rahman III]]. Baginda memerintah dari tahun 961 M. hingga 976 M.
 
== Penilaian ==
Al-Hakam II memerintah [[Cordoba]] selepas kemangkatan ayahandanya Abd-ar-Rahman III pada 961 M. Beliau berdamai dengan kerajaan Kristian di utara Iberia dan berusahatelah membina sistem pengairan untuk memajukan pertanian melalui pembinaan sistem pengairan. Pembangunan ekonomi juga digalakkanditingkatkan melalui kerja-kerja pelebaran jalan dan pembinaan pasar.
 
Beliau merupakan seorang penaung ilmu pengetahuan dan membina sebuah perpustakaan besar yang mempunyai 400 000 buah buku. Beliau juga menghantar ejennya untuk membeli buku edisi pertama 'Kitab al-Aghani' yang dihasilkan oleh Abu Faraj al-Isfahani.
Baris 11:
Al-Hakam II juga telah melakukan kerja-kerja pembinaan. Beliau telah membesarkan masjid utama di Cordoba iaitu Mezquita. Kerja-kerja pembinaan Istana Diraja Medina Azahara yang dimulakan oleh Abd-ar-Rahman III telah siap sepenuhnya pada tahun 976 M..
 
Apabila kuasa pentadbiran negara yang berada di tangan wazir al-Mushafi semakin bertambah, Jeneral Ghalib telah mengambil alih tugas sebagai panglima tentera. Beliau telah ditugaskan untuk menghadapimematahkan serangan orang-orang Norman (966 M., 971 M.) serta berperang dengan kerajaan Zirid dan Fatimiyah di utara Afrika. Tentera kerajaan Fatimiyah telah ditewaskan pada 974 M. dan Al-Hakam II berjaya mengukuhkan pengaruh Khilafah ke atas wilayah-wilayah Kristian iaitu Navarre, Castile serta Leon.
 
Al-Hakam II mangkat pada 976 M. selepas memerintah selama 15 tahun. Baginda telah digantikan oleh puteranya Hisham II al-Mua'yyad.