Litar bersepadu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ht:Sikui entegre
Xqbot (bincang | sumb.)
k [r2.5.2] bot menambah: la:Circuitus integratus; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImageFail:Chip.jpg|thumb|right|250px|Litar bersepadu]]
'''Litar bersepadu''' ([[bahasa Inggeris]]: ''integrated circuit (IC)'' ) kadangkala disebut sebagai '''litar mikro''', '''mikrocip @ cip mikro''' adalah cip nipis, biasanya 1 [[sentimeter|sm]]<sup>2</sup> atau lebih nipis, mempunyai beribu atau berjuta [[perkakasan semikonduktor]] saling bersambung, kebanyakannya [[transistor]], termasuk juga komponen pasif seperti [[perintang]]. Litar bersepadu paling maju adalah [[mikropemproses]], yang mengendali semua perkara dari [[komputer]] kepada [[telefon selular]] kepada [[ketuhar mikrogelombang]]. Cip ingatan komputer adalah keluarga cip bersepadu yang amat penting dalam masyarakat moden. Ia juga dikenali sebagai '''Litar Terkamil'''.
 
Baris 5:
Geoffrey W.A. Dummer, seorang [[ahli sains]] [[radar]] di Kementerian Pertahanan Kerajaan British merupakan pencetus idea untuk "litar elektrik sepadu" pada [[7 Mei]] [[1952]]. Pada tahun [[1956]], beliau cuba membina litar tersebut, tetapi malangnya tidak berjaya dalam pelaksanaannya.
 
Litar bersepadu yang pertama dihasilkan pada [[6 Februari]] [[1959]] oleh [[Jack Kilby]] daripada syarikat [[Texas Instruments]]. Pada masa itu, litar itu diperbuat daripada [[germanium]]. Kilby menerima [[paten]] untuk ciptaannya, iaitu US3138743, US3138747, US3261081, dan US3434015. Robert Noyce dari syarikat [[Fairchild Semiconductor]] pula telah dianugerahkan hak cipta asal (paten) pada [[25 April]] [[1961]] untuk sebuah unit litar bersepadu yang lebih kompleks yang diperbuat daripada [[silikon]].
 
Terdapat beberapa jenis dan generasi litar bersepadu:
Baris 16:
* [[Sistem-atas-cip]] (SoC)
 
== Pautan luar ==
{{commons|Integrated circuit}}
 
Baris 48:
[[he:מעגל משולב]]
[[ht:Sikui entegre]]
[[la:Circuitus integratus]]
[[lv:Integrālā shēma]]
[[lt:Integrinis grandynas]]