Perbincangan:Cendol: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 17:
 
::Berkaitan petikan dari buku tahun 1932 tentang Pasar Ahad di Kampung Baru, perhatikan perkataan digunakan adalah cendol bukannya dawet. Selain itu segala makanan yang disebutkan adalah semuanya makanan Melayu, tdak ada tempe atau gado-gado disebut, jadi bagaimana saudara boleh menyatakan ia pasar Jawa? Saya rasa saudara hanya mengada-adakan cerita yang tidak berfakta di sini. Tak perlu saya layan. [[Pengguna:Yosri|Yosri]] ([[Perbincangan Pengguna:Yosri|bincang]]) 06:02, 19 Oktober 2010 (UTC)
 
::"Chorn dooi yang disahkan pada 2010". Secara teknikalnya anda telah meletakan rujukan, tapi sedarkah anda rujukan yang anda beri sendiri merujuk kepada artikel Wikipedia? Anda setuju bahwa Wikipedia hanya memaparkan fakta, dan fakta harus disandarkan kepada rujukan luar. Jadi bagaimana satu buku yang menjadikan Wikipedia sebagai rujukan dapat diterima sebagai fakta dalam Wikipedia? Wikipedia merujuk kepada wikipedia, kelakar bukan. Saya tidak mengatakan pasar Ahad Kg Baru adalah pasar jawa, tetapi menyatakan bahawa antara penduduk terawal Kg Baru adalah suku jawa, jadi tidak hairan cendol telah ditemui di Pasar Ahad Kg Baru pada tahun 1930-an lagi. Anda inginkan rujukan tentang dakwaan saya? Sila rujuk di sini tentang sejarah Kampung Baru:
"Malay clans such as the Minang, Mendailing and Javanese or any other persons of Malay origin arrived, integrated or inter-married with local residents in the MAS land over the years."
http://www.mmail.com.my/content/27771-facelift-110yearold-kampung-baru
dan juga sini:
http://www.pam.org.my/Library/Kampung_Baru_PAM_CPD_Lecture_09-8-8_Ar._A_Najib_Ariffin.pdf
http://malaysiana1.blogspot.com/2010/09/about-kampung-baru-kuala-lumpur.html
http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?sec=business&file=/2010/8/21/business/6893880
dan rujuk juga di sini, konsep Bazar Ramadhan didakwa berasal dari penempatan Suku Jawa dan Minang, manakala pasar minggu di Kg Baru pula pada asalnya dimulakan oleh suku Jawa
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Df_Cq6GzjrEJ:www.bernama.com/bernama/v5/newsfeatures.php%3Fid%3D386720+kampung+baru+javanese&cd=15&hl=en&ct=clnk&gl=my&client=firefox-a
"Meanwhile Shamsuri now stays in Jalan Raja Muda Musa, on the land originally owned by his grandfather at the spot popularly known as 'Pasar Minggu'.
This location was originally known as the Saturday Fair. This was the place where the Javanese congregated to sell their food and agriculture produce like the crackers and tapai."
Saya telah berikan rujukan yang menunjukkan kewujudan suku Jawa, bahkan terdapat kemungkinan pasar minggu (= pasar Ahad) Kg Baru dimulakan oleh suku Jawa dan suku Minang. Tiada pula disebut orang Siam. Fakta dan rujukan yang saya beri bukan diada-adakan. Bolehkah anda berikan rujukan "chorn dooi" tanpa merujuk kepada buku yang terbit tahun 2010 dan terang-terang merujuk kepada entri Wikipedia tahun 2008? Sebagai editor yang bertanggungjawab tiada sebab yang kuat untuk dikekalkan cerita rekaan "chorn dooi" itu. Saya cadangkan dipadamkan.
Kembali ke laman "Cendol".