Angkatan Tentera Itali: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
[[Fail:Stemma SMD.jpg|90px|right|Jata tentera Itali]]
'''Angkatan Tentera Itali''' ([[bahasa Itali]] "Esercito Italiano") adalah [[angkatan tentera]] bagi [[Itali]]. Ia kini merupakan pasukan tentera profesional sepenuh masa dengan jumlah 104,000 anggota pada 2010. Antara kelengkapan tenteranya adalah ''kenderaan tempur infantri Dardo'', [[kereta kebal]] Centauro dan kereta kebal Ariete. Ibu pejabat Staf Umum Angkatan Darat bertempat di Rome, bersebelahan dengan Istana Presiden.
'''Angkatan Tentera Itali''' ([[bahasa Itali]]: ''Forze Armate dello Stato'') adalah [[angkatan tentera]] bagi [[Itali]].
 
== Cabang tentera Itali ==
{{tunas}}
'''Angkatan Tentera Itali''' ([[bahasaTentera Itali]]Darat "Esercito Italiano") adalah [[angkatan tentera]] bagi [[Itali]]. Ia kini merupakan pasukan tentera profesional sepenuh masa dengan jumlah 104,000 anggota pada 2010. Antara kelengkapan tenteranya adalah ''kenderaan tempur infantri Dardo'', [[kereta kebal]] Centauro dan kereta kebal Ariete. Ibu pejabat Staf Umum Angkatan Darat bertempat di RomeRom, bersebelahan dengan Istana Presiden.
 
[[Tentera Laut Itali]] memiliki [[kapal pengangkut pesawat Cavour]], kapal pembinasa kelas CNGF dan [[kapal selam Type 212]]. [[Tentera Udara Itali]] pula memiliki pesawat [[F-16 Fighting Falcon]] dan telah menempah [[Eurofighter Typhoon]].
 
{{Angkatan Tentera Itali}}
 
[[Kategori:Angkatan Tentera Itali| ]]
 
{{Link GA|es}}
[[ar:جيش إيطاليا]]
[[bn:ইতালির সামরিক বাহিনী]]
[[de:Italienische Streitkräfte]]
[[en:Italian Armed Forces]]
[[es:Fuerzas Armadas de Italia]]
[[fr:Forces armées italiennes]]
[[it:Forze armate italiane]]
[[lt:Italijos ginkluotosios pajėgos]]
[[hu:Olaszország hadereje]]
[[ja:イタリア軍]]
[[pl:Włoskie Siły Zbrojne]]
[[pt:Forças Armadas da Itália]]
[[ru:Вооружённые силы Италии]]
[[sv:Italiens väpnade styrkor]]
[[zh:意大利军事]]