Mahkamah Syariah di Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 203.82.80.8 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 202.185.89.144
Alamkia (bincang | sumb.)
Baris 2:
 
==Sejarah==
 
Pada tahun [[1948]], ordinan [[Mahkamah Persekutuan]] dan sistem kehakiman persekutuan memisahkan Mahkamah Syariah dari hierarki [[mahkamah]]. Pada masa pemerintahan kuasa asing, segala urusan agama diberi kuasa kepada [[raja]]-raja [[Melayu]] tetapi terhadap bidang yang terbatas seperti [[perkahwinan menurut Islam|perkahwinan]], adat istiadat, dan agama. Pada tahun [[1952]], negeri [[Selangor]] Dahrul Ehsan yang mula-mula sekali mewujudkan Enakmen Pentadbiran Hukum Syarak, kemudia diikuti oleh negeri-negeri lain di [[Malaysia]] Barat.
Pada kurun 15, Islam telah bertapak di Melaka. Undang-Undang Islam mula digunakan apabila pembesar dan raja-raja memeluk agama Islam. Risalah Hukum Kanun, Undang-undang Melaka dan Undang-undang Pahang adalah undang-undang Islam yang telah wujud ketika itu. "Sebelum kedatangan British undang-undang Islam adalah undang-undang negara di Malaysia. Mazhab yang diikuti ialah Mazhab Syafie" kata Hakim Edmond JC – Shaik Abdul Latif, dll lwn Shaik Elia Bux). "Undang-Undang Islam bukanlah undang-undang asing tetapi undang-undang tempatan & undang-undang negara" (Kes Ramah lwn Laton – Mah. Rayuan Ngri Melayu Bersekutu –(1927) 6 FMSLR 128). Kejatuhan Melaka pada 1511, Portugis dan kemudiannya Belanda telah menjajah Melaka, Walaubagaimanapun kedudukan dan pelaksanaan undang-undang Islam tidak terjejas. Mulai 1786, kedatangan Inggeris mengambil Pulau Pinang dan Kedah menjadi titik mula usaha pengenepian Undang-undang Islam. Mereka menganggap Pulau Pinang ketika itu tidak mmepunyai sebarang sistem perundangan (Undang-undang) dan mendakwa undang-undang Islam yang diamalkan adalah zalim.(Dakwaan mereka palsu kerana ketika itu Tanah Melayu telah mempunyai Undang-undang Islam yang bertulis).
 
Pada 1880 Inggeris mula memenuhi kehendak rakyat Tanah Melayu dengan akhirnya bersetuju menggubal Ordinan Perkahwinan Mohammedan No. 5 Tahun 1880. (kahwin & cerai umat Islam). Pada tahun [[1948]], ordinan [[Mahkamah Persekutuan]] dan sistem kehakiman persekutuan memisahkan Mahkamah Syariah dari hierarki [[mahkamah]]. Pada masa pemerintahan kuasa asing, segala urusan agama diberi kuasa kepada [[raja]]-raja [[Melayu]] tetapi terhadap bidang yang terbatas seperti [[perkahwinan menurut Islam|perkahwinan]], adat istiadat, dan agama. Pada tahun [[1952]], negeri [[Selangor]] Dahrul Ehsan yang mula-mula sekali mewujudkan Enakmen Pentadbiran Hukum Syarak, kemudia diikuti oleh negeri-negeri lain di [[Malaysia]] Barat.
Sejak Tahun 1952 Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Selangor No. 3 Tahun 1952 dilulus dan dikuatkuasakan. Ia merupakan Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam yang pertama, terlengkap ketika itu yang mengatur pentadbiran perundangan Islam. Kuatkuasa undang-undang itu adalah Khas untuk umat Islam dan terhad kepada bidang munakahat, waris kesalahan matrimoni dan kesalahan takzir sahaja. Kemudiannya langkah negeri Selangor itu oleh negeri-negeri lain di [[Malaysia]] Barat.
 
[[Sultan]] adalah sebagai Ketua Agama dan mempunyai bidang kuasa perkara-perkara berkaitan dengan hal-hal agama Islam. Keadaan ini diamalkan sejak sebelum [[merdeka]] lagi. Sultan bagi setiap negeri di Malaysia dilantik sebagai Ketua Agama yang bertanggungjawab terhadap pentadbiran agama Islam. Bagi negeri yang tidak mempunyai institusi beraja seperti [[Melaka]], [[Pulau Pinang]], [[Sarawak]], Wilayah dan [[Sabah]], Ketua Agama yang bertanggungjawab terhadap pentadbiran agama Islam ialah [[Yang di Pertuan Agung]].