Harian Metro: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Kembali kesuntingan akhir oleh Yosri
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Sebelum kehadiran '''Harian Metro''', kalangan pendokong media sudah merasakan perlunya ada sebuah akhbar harian petang berbahasa Melayu di Lembah Klang.Bagaimanapun, ia tidak menjadi kenyataan sehinggalah Kumpulan New Straits Times Press menyahut cabaran itu. Akhbar petang pertama Malaysia berbentuk tabloid dilahirkan pada 25 Mac 1991 dengan pesanan cetakan awal 30,000 sehari. Sejak itu, Harian Metro diterbitkan enam hari seminggu (Isnin hingga Sabtu) oleh Berita Harian Sdn Bhd.
'''Harian Metro'' merupakan salah sebuah [[akhbar]] [[bahasa Melayu|berbahasa Melayu]] yang diterbitkan di [[Malaysia]].
 
Matlamatnya untuk menyampaikan maklumat bagi penduduk Lembah Klang mengenai peristiwa berlaku di Kuala Lumpur dan sekitarnya pada hari sama ia terjadi. Selain berita tempatan, Harian Metro juga menyajikan berita terkini di peringkat nasional dan luar negara.
Harian Metro meningkat semenjak ia mula diterbitkan pada tahun [[1993]] dengan jumlah pembaca 106,000, sehingga 1,058,000 pada tahun [[2004]].
 
Pada 25 Mac 1992, Harian Metro melancarkan edisi selatannya di Johor Bahru. Edisi selatan itu diterbitkan sebagai tabloid pagi. Pesanan cetakan pertama di kilang New Straits Times Press di Sinai ialah 15,000.
Harian Metro kini terdapat dalam 5 edisi kebangsaan yang mampu mencapai jumlah pembaca yang ramai setiap hari.
 
Sejak itu, Harian Metro memperkembangkan sayapnya ke seluruh negara dengan mewujudkan edisi utara dan timur untuk memenuhi selera tempatan. Harian Metro mencatatkan jualan tertingginya pada 202,800 naskhah pada 21 Disember 2003. Penerbitan Harian Metro menjadi lengkap apabila ia mengeluarkan edisi Ahadnya, iaitu Metro Ahad pada 20 Ogos 1995 dengan keluaran pertama mencatat 100,003 naskhah. Metro Ahad mencatat jualan tertingginya sebanyak 209.700 naskhah pada 28 Disember 2003.
Harian Metro terdapat dalam beberapa seksyen setiap hari yang terdiri daripada seksyen berita utama dan Metro Bintang, Metroneka (Iklan) dan hiburan/cara hidup.
 
== Pautan luar ==
* [http://www.hmetro.com.my/ Laman Rasmi Akhbar Harian Metro]