Jus soli: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Idioma-bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: et, fi, fr, he, lt, nl, ro, ru, sv, szl, th, zh mengubah: de, id
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.5.2) (bot menambah: nn:Jus soli; perubahan kosmetik
Baris 5:
''Jus soli'' adalah biasa digunakan di negara maju yang berhasrat untuk meningkatkan warganegara mereka, begitu juga negara di Hemisfera Barat yang menginginkan pertambahan penduduk melalui penempatan. Ia juga dipraktikkan di sesetengah negara membangun, terutamanya di [[Pakistan]]. Sesetengah negara yang menggunakan ''jus soli'' termasuklah:
 
* [[Argentina]]
* [[Barbados]]
* [[Brazil]]
* [[Kanada]]
* [[Colombia]]
* [[Jamaica]]
* [[Mexico]]
* [[Pakistan]]
* [[Peru]]
* [[Amerika Syarikat]]
* [[Uruguay]]
* [[Republik Dominica]]
 
=== Pengubahsuaian jus soli ===
 
Dalam sesetengah negara, permohonan automatik ''jus soli'' telah diubah kepada sistem yang meletakkan beberapa keperluan bagi anak-anak yang ibu bapanya merupakan rakyat asing, seperti ibu bapa adalah mustautin atau tinggal di negara tersebut buat masa yang lama. ''Jus soli'' telah diubah di negara-negara berikut:
Baris 36:
Kanak-kanak yang lahir di kalangan diplomat asing sering kali tidak diiktiraf kewarganegaraan negara kelahiran walaupun negara itu mengamalkan ''jus soli''.
 
=== Pemansuhan jus soli ===
 
Sesetengah negara yang pernah mengamalkan ''jus soli'' telah memansuhkannya dan hanya mengiktiraf kewarganegaraan kanak-kanak yang lahir di negara itu jika ibu bapa mereka merupakan warganegara itu. Negara tersebut ialah:
Baris 43:
* [[Malta]] pada [[1 Ogos]] [[1989]]
 
== Percubaan jus soli dalam Malayan Union ==
 
Prinsip ini digunakan juga pada tahun [[1945]] oleh pihak [[England|British]] dan dilaksanakan oleh gagasan [[Malayan Union]] pada tahun 1946. Menurut pandangan [[nasionalisme]], prinsip jus soli ini menguntungkan golongan imigran (orang dagang) kerana mereka boleh memperoleh kerakyatan dengan mudah di sesuatu tempat. Prinsip jus soli diperkenalkan untuk menyelesaikan status kerakyatan kaum imigran dalam gagasan Malayan Union.
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
Baris 61:
[[lt:Ius soli]]
[[nl:Jus soli]]
[[nn:Jus soli]]
[[pl:Ius soli]]
[[pt:Jus soli]]