Peria katak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 16:
[[Imej:Goya Chanpuru Large.JPG|thumb|260px|Sebiji buah Pera Katak mentah (depan) dengan satu senduk ''gōyā champurū'' Okinawa (belakang)]]
 
'''Pokok Peria Katak''' ([[bahasa Inggeris]]: ''bitter gourd'', ''bitter melon'', ''balsam pear'' atau ''balsam apple'') ialah [[pokok menjalar]] subtropika daripada [[famili (biologi)|famili]] [[Cucurbitaceae]]. Pokok ini banyak ditumbuh secara meluas di [[Asia Selatan]], [[Asia Tenggara]], [[China]], dan [[Caribbean]] untuk [[buah]]nya yang boleh dimakan dan yang merupakan [[sayur]] yang paling pahit di dunia. Tempat asalnya tidak diketahui kecuali pokok ini berasal dari kawasan tropika. [[Nama botani]]nya ''Momordica charantia''.
 
 
== Huraian ==
Pokok Peria Katak ialah [[Pokokpokok herba]] menjalar iniyang mempunyai sulur paut, dan tumbuh sehingga 5 [[meter]] tinggi. Daun-[[daun]]nya berselang-seli, dengan lebar sebanyak 4-12 [[sentimeter]]. Setiap daun mempunyai 3- hingga 7 lobus yang ketara.
 
Pokok Peria Katak mempunyai kedua-dua [[bunga]] [[jantan]] dan [[betina]] yang berasingan dan yang berwarna [[kuning]]. [[Buah]]nya berbentuk empat segi panjang, dengan kulit yang berketuat, dan seringnya dimakan semasaketika masih mentah. Bagaimanapun, buah ini juga boleh dimakan ketika masak dan berwarna kekuning-kuningan[[kuning]]an atau [[jingga]] [[merah]]. Biji buah mentah berwarna [[putih]], tetapi menjadi merah ketika masak.
 
==Kegunaan masakan==
Peria Katak jarang dicampurkan dengan [[sayur-sayuran]] yang lain kerana rasa pahitnya yang kuat. Bagaimanapun, rasanya boleh disederhanakan dengan setakat tertentu melalui membubuh [[garam]] dan kemudian mencuci buah yang telah dipotong itu dicuci sebelum digunakan.
 
Peria Katak sering digunakan dalam [[masakan Cina]] disebabkan rasanya yang pahit. Sayur ini biasanya digoreng, sering dengan daging dan ''[[douchi]]''. Peria Katak juga biasa digunakan untuk [[sup]], dan sebagai [[teh]].
 
Pokok Peria KatatKatak banyak ditanam di seluruh [[India]] dan [[Pakistan]] di mana ''karela chip'' dimakan dengan penuh nikmat. Peria ini juga digunakan sebagai kuah ''sambar'' di India selatan danataupun disumbatkan dengan [[bawang]] dan [[tomato]] be[[rempah]] serta digoreng. Di India Utara dan Pakistan, peria dimakan, baik dengan daging kisar atau [[kekacang]] yang disumbat, mahupun sebagai tambahan untuk makanan daging atau kekacang.
 
Peria Katak jarang digunakan di tanah besar [[Jepun]], tetapi merupakan satu bahan yang penting dalam masakan [[Okinawa]].
 
Sayur ini digunakan untuk berbagai-bagai makanan di [[Filipina]]. Satu makanan yang popular di kawasan [[Ilocos]] di Filipina ialah ''[[pinakbet]]'' yang terdiri terutamanya daripada peria katak, [[terung]], okra, [[kacang buncis]], tomato, [[kacang lima]], dan pelbagai sayur-sayuran tempatan yang direndidih dengan air rebusan berdasarkan ''[[bagoong]]''.
 
Tunas dan daun muda Peria Katak juga dimakan sebagai sayur-sayuran. Bijinya yang manis juga boleh dimakan, tetapi diketahui boleh menyebabkan [[muntah]] dan [[sakit perut]].
 
==Kegunaan perubatan==