Kementerian Pertahanan Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{proses|PM Poon}}
Sejurus selepas negara Malaysia mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 Kementerian Pertahanan telah beroperasi dengan rasminya di sebuah bangunan yang dikenali dengan nama Kementerian Pertahanan yang terletak di Brockman Road (sekarang Jalan Dato' Onn), Kuala Lumpur. Bangunan itu menempatkan pejabat Menteri Pertahanan yang pertama iaitu Allahyarham Tun Haji Abdul Razak bin Datuk Hussein yang berkhidmat dari 31 Ogos 1957 hingga 22 September 1970.
 
'''Kementerian Pertahanan dipimpinMalaysia''' olehialah Menterisebuah Pertahanan[[kementerian]] dengan[[Malaysia]] dibantuyang olehbertujuan seoranguntuk Timbalanmemelihara Menteri.[[kedaulatan]], Organisasikeutuhan, Kementeriankepentingan Pertahanandan mengandungihak duastrategik perkhidmatannegara utamake iaituarah Perkhidmatanmewujudkan Awamrantau danyang Angkatanaman Tenteradan Malaysia (ATM)makmur. Kementerian ini bertanggungjawab terhadapuntuk pelaksanaanmelaksanakan Dasar Pertahanan Negara dan segala pengurusan hal ehwal pertahanan, serta sumber-sumber yang disediakandiperuntukkan kepada [[Angkatan Tentera Malaysia]] (ATATM) untuk mempertahankan negara.
Beberapa tahun kemudian, bangunan Kementerian Pertahanan yang pertama telah dibina oleh Kerajaan Persekutuan di Jalan Padang Tembak, Kuala Lumpur bagi menempatkan pejabat-pejabat panglima dan pegawai Tinggi Angkatan Tentera Malaysia dari ketiga-tiga perkhidmatan. Bangunan yang dibina dengan kos RM 122,000.00 itu telah dirasmikan oleh Menteri Pertahanan, Tun Hj Abdul Razak bin Datuk Hussein pada 18 Mac 1960.
 
Kementerian Pertahanan dipimpin oleh Menteri Pertahanan, dengan dibantu oleh seorang Timbalan Menteri. Organisasi Kementerian Pertahanan mengandungi dua perkhidmatan utama, iaitu Perkhidmatan Awam dan [[Angkatan Tentera Malaysia]] (ATM).
Bagi menampung keperluan yang semakin bertambah dengan pembesaran angkatan tentera ke arah menguasai tanggungjawab keselamatan negara, sebuah kompleks yang mengandungi enam blok bangunan setinggi empat tingkat tiap-tiap satu telah dibina berhadapan dengan Pejabat Bahagian Perkhidmatan Angggota. Kompleks tersebut yang berharga RM 2 juta telah dirasmikan pembukaannya oleh Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman Putra pada 6 April 1967. Ekoran keputusan Kerajaan British mengundurkan bala tenteranya dari rantau ini selepas 1970, Kerajaan Malaysia telah mengambil beberapa langkah tertentu, di antaranya ialah Kementerian Pertahanan dikehendaki memainkan peranannya dalam menyusun segala keperluan Angkatan Tentera Malaysia bagi tujuan pembesarannya.
 
Menyedari hakikat ini, kerajaan telah membuat keputusan membina satu bangunan baru bagi Kementerian Pertahanan yang boleh menampung kesemua agensi di bawahnya. Justeru itu, pada 10 Mac 1982, batu asas bangunan tersebut telah sempurna dirasmikan oleh Timbalan Menteri Pertahanan, Dato' Abang Abu Bakar bin Datu Bandar Abang Haji Mustapha.
 
==Sejarah==
Bangunan baru Kementerian Pertahanan sekarang yang terletak di Jalan Padang Tembak, Kuala Lumpur, telah di bina dengan harga RM 144 juta. Kerja-kerja pembinaan yang bermula pada awal tahun 1982 telah disiapkan pada pertengahan tahun 1985. Bangunan setinggi 20 tingkat yang dikenali sebagai " WISMA PERTAHANAN" menyediakan ruang-ruang pejabat dan bilik mesyuarat. Kawasan persekitarannya yang dikenali sebagai Kompleks Wisma Pertahanan turut menyediakan beberapa kemudahan seperti bangunan tempat letak kereta bertingkat, auditorium, surau, Medan Pertahanan (Padang Kawad), balai pengawal, menara, bilik komputer, 'helipad', kafetaria dan lain-lain.
Sejurus selepas negara Malaysia mencapai [[kemerdekaan]] pada [[31 Ogos]] [[1957]], Kementerian Pertahanan telah beroperasi dengan rasminya di sebuah bangunan yang dikenali dengan nama Kementerian Pertahanan yang terletak di Brockman Road (sekarang Jalan Dato' Onn), [[Kuala Lumpur]]. Bangunan itu menempatkan pejabat Menteri Pertahanan yang pertama, iaitu [[Tun Abdul Razak|Allahyarham Tun Haji Abdul Razak bin Datuk Hussein]] yang berkhidmat dari 31 Ogos 1957 hingga [[22 September]] [[1970]].
 
Beberapa tahun kemudian, bangunan Kementerian Pertahanan yang pertama telah dibina oleh Kerajaan Persekutuan di Jalan Padang Tembak, Kuala Lumpur bagi menempatkan pejabat-pejabat panglima dan pegawai-pegawai Tinggikanan [[Angkatan Tentera Malaysia]] daridaripada ketiga-tiga perkhidmatan. Bangunan yang dibina dengan kos RM 122RM122,000.00 itu telah dirasmikan oleh Menteri Pertahanan, Tun Hj Abdul Razak bin Datuk Hussein pada [[18 Mac]] [[1960]].
 
Bagi menampung keperluan yang semakin bertambah dengan pembesaran angkatan tentera ke arah menguasai tanggungjawab keselamatan negara, sebuah kompleks yang mengandungi enam blok bangunan setinggi empat tingkat tiap-tiap satu telahkemudian dibina berhadapan dengan Pejabat Bahagian Perkhidmatan Angggota. Kompleks tersebut yang berharga RM 2RM2 juta telah dirasmikan pembukaannya oleh Perdana Menteri, [[Tunku Abdul Rahman Putra]] pada [[6 April]] [[1967]]. Ekoran keputusan Kerajaan British mengundurkan bala tenteranya dari rantau ini selepas 1970, Kerajaan Malaysia telah mengambil beberapa langkah tertentu, di antaranya ialah Kementerian Pertahanan dikehendaki memainkan peranannya dalam menyusun segala keperluan Angkatan Tentera Malaysia bagi tujuan pembesarannya.
Mengenali Kementerian Pertahanan Sepintas Lalu
 
Ekoran keputusan Kerajaan [[British]] mengundurkan bala tenteranya dari rantau ini selepas [[1970]], Kerajaan Malaysia mengambil beberapa langkah tertentu, termasuk menyusun segala keperluan Angkatan Tentera Malaysia bagi tujuan pembesarannya. Oleh itu, kerajaan membina sebuah bangunan baru yang boleh menampung kesemua agensi Kementerian Pertahanan di bawahnya. Bangunan baru Kementerian Pertahanan sekarang yang terletak di Jalan Padang Tembak, Kuala Lumpur, telah di bina dengan harga RM 144RM144 juta. Kerja-kerja pembinaan yang bermula pada awal tahun [[1982 telah]] disiapkan pada pertengahan tahun [[1985]]. Bangunan setinggi 20 tingkat yang dikenali sebagai "Wisma WISMA PERTAHANANPertahanan" menyediakan ruang-ruang pejabat dan bilik mesyuarat. Kawasan persekitarannya yang dikenali sebagai "Kompleks Wisma Pertahanan" turut menyediakan beberapa kemudahan seperti bangunan tempat letak kereta bertingkat, [[auditorium]], [[surau]], Medan Pertahanan (Padang KawadKawat), balai pengawal, menara, [[bilik komputer]], 'helipad'[[landas helikopter]], kafetaria[[kafeteria]], bangunan tempat letak kereta bertingkat, dan lain-lain.
Kementerian Pertahanan dipimpin oleh Menteri Pertahanan dengan dibantu oleh seorang Timbalan Menteri. Organisasi Kementerian Pertahanan mengandungi dua perkhidmatan utama iaitu Perkhidmatan Awam dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Kementerian bertanggungjawab terhadap pelaksanaan Dasar Pertahanan Negara dan segala pengurusan hal ehwal pertahanan serta sumber-sumber yang disediakan kepada Angkatan Tentera (AT) untuk mempertahankan negara.
 
==Lihat juga==
 
* [[Angkatan Tentera Malaysia]] (ATM)
Wawasan
* [[Tentera Darat Malaysia]] (TDM)
Menjadikan ATM sebagai angkatan pertahanan yang utuh dan berwibawa.
* [[Tentera Laut DiRaja Malaysia]] (TLDM)
 
* [[Tentera Udara DiRaja Malaysia]] (TUDM)
 
Misi
Memelihara kedaulatan, keutuhan, kepentingan dan hak strategik negara dengan memastikan kecekapan dan kesiapasiagaan pertahanan pada setiap masa ke arah mewujudkan rantau yang aman dan makmur.
 
 
Objektif
 
Membentuk k-Force yang kompeten dengan keupayaan mengurus dan mengendali teknologi pertahanan yang canggih.
Menjadikan organisasi ATM sebagai satu markas pertahanan yang efisyen dalam melaksanakan tugas-tugas kombat.
Mempertingkatkan sokongan teknologi pertahanan melalui R & D dan pembangunan industri.
Memperkukuhkan hubungan pertahanan serantau.
 
Fungsi & Tanggungjawab
 
Mengurus pertahanan negara
Melaksanakan dasar pertahanan negara serta dasar-dasar kerajaan yang lain
Menyediakan khidmat pengurusan dan pentadbiran Angkatan Tentera Malaysia
Mengurus sumber-sumber yang diperuntukan bagi pertahanan negara
 
Piagam Pelanggan
 
Mengurus pertahanan negara dengan cekap dan berkesan supaya kepentingan strategik, kedaulatan dan keutuhan negara sentiasa terjamin.
Melayani dengan penuh iltizam, segala keperluan Angkatan Tentera Malaysia dari segi pengurusan sistem persenjataan, sumber dan materiel, supaya ianya menjadi satu angkatan yang berkeupayaan tinggi, moden dan berwibawa.
Mempastikan layanan yang sempurna dan mesra diberi kepada semua pelanggan Kementerian Pertahanan.
 
==Rujukan==