Wikipedia:Kandungan tidak bebas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Alistair (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Di bawah hak cipta [[Amerika Syarikat]], hampir kesemua karya yang diterbitkan selepas tahun [[1922]] mungkin mempunyai hak cipta (bagaimanapun, terdapatnya kekecualian — untuk maklumat lanjut, sila lihat: [[Hak cipta Amerika Syarikat]]). Secara amnya, penggunaan karya-karya yang mempunyai hak cipta tanpa kebenaran daripada pemilik hak cipta merupakan [[pelanggaran hak cipta]], dan adalah salah di sisi undang-undang. Oleh sebab itu, di Wikipedia yang diasaskan di Amerika Syarikat, mereka cuma boleh menggunakan bahan-bahan yang ''tidak'' mempunyai hak cipta ataupun yang mempunyai lesen yang cukup bebas.
 
Bagaimanapun, oleh sebab kebanyakan pengguna dan penyumbang [[Wikipedia Melayu]] adalah bermastautin dan berwarganegara [[Malaysia]], undang-undang berkenaan pelanggaran hak cipta di Malaysia digunakan di Wikipedia ini. Undang-undang utama yang melindungi hak cipta di Malaysia adalah [[Akta Hakcipta 1987]]. Di bawah Akta ini, perlindungan automatik diberikan kepada karya sastera, muzik, seni, filem, rakaman bunyi, siaran dan terbitan dengan syarat pemenuhan tiga syarat, iaitu usaha yang cukup untuk menjadikannya karya asli, karya tersebut tertulis atau direkod, dan penciptanya merupakan orang yang berkelayakan atau karyanya telah dibuat di Malaysia atau karyanya mula-mula diterbitkan di Malaysia.
Bagaimanapun, satu kekecualian utama telah diiktirafkan oleh sebuah fasal dalam akta hak cipta. Ia mengatakan bahawa terdapatnya hak '''terhad''' untuk kegunaan bahan-bahan hak cipta tanpa kebenaran pemilik — apa yang dikenali sebagai '''kegunaan adil''' (ataupun "perlakuan adil" ("''fair dealing''") di negara-negara lain yang mana peraturan-peraturannya mungkin berbeza-beza). Halaman ini bertujuan untuk memberi garis panduan untuk mengendalikan bahan-bahan dalam Wikipedia Bahasa Inggeris — ia memberikan panduan am mengenai apa yang mungkin dan apa yang tidak mungkin merupukan kegunaan adil, serta bagaimana anda dapat membantu penyunting-penyunting sewaktu mencuba memasukkan bahan-bahan di bawah kegunaan adil. Bagaimanapun, panduan ini tidak merupakan polisi rasmi. '''''Anda, sebagai pemuat naik, adalah bertanggungjawab untuk menentukan bahawa sumbangan anda adalah sah di sisi undang-undang'''''.
 
BagaimanapunMeskipun begini, satu kekecualian utama telah diiktirafkan oleh sebuah fasal dalam aktaAkta hakini ciptadibawah peruntukan '''Seksyen 9'''. Ia mengatakan bahawa terdapatnya hak '''terhad''' untuk kegunaan bahan-bahan hak cipta tanpa kebenaran pemilik — apa yang dikenali sebagai '''kegunaan adil''' (ataupun "perlakuan adil" ("''fair dealing''") di negara-negara lain yang mana peraturan-peraturannya mungkin berbeza-beza). Halaman ini bertujuan untuk memberi garis panduan untuk mengendalikan bahan-bahan dalam Wikipedia Bahasa InggerisMelayu — ia memberikan panduan am mengenai apa yang mungkin dan apa yang tidak mungkin merupukan kegunaan adil, serta bagaimana anda dapat membantu penyunting-penyunting sewaktu mencuba memasukkan bahan-bahan di bawah kegunaan adil. Bagaimanapun, panduan ini tidak merupakan polisi rasmi. '''''Anda, sebagai pemuat naik, adalah bertanggungjawab untuk menentukan bahawa sumbangan anda adalah sah di sisi undang-undang'''''.
 
Jika anda menggunakan sebahagian karya yang mempunyai hak cipta di bawah "kegunaan adil", anda harus mencatatkan pengakuan, bersama-sama dengan nama-nama dan tarikh-tarikhnya. Adalah matlamat kami untuk dapat menyebarkan semula dengan bebas seberapa bahan-bahan Wikipedia yang dapat. Oleh sebab itu, fail-fail imej dan bunyi asli yang diperlesenkan di bawah GFDL atau yang berada di [[domain awam]] adalah lebih disukai berbanding fail-fail media berhak cipta yang di gunakan di bawah kegunaan adil. Sila lihat: [[Wikipedia: Plat dandang permintaan kebenaran]] untuk borang permintaan kebenaran daripada pemilik hak cipta untuk menggunakan karya mereka di bawah syarat GFDL. Jangan sekali-kali menggunakan bahan-bahan yang melanggari hak cipta orang lain. Ini boleh menyebabkan kesalahan di sisi undang-undang dan menjejaskan projek ini secara hebat. Jika anda berasa ragu-ragu, tulislah rencana sendiri.