Ketelanjangan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k oops...
WikitanvirBot (bincang | sumb.)
k r2.5.2) (bot menambah: tr:Çıplaklık
Baris 1:
{{redirect|Tanpa pakaian|kecenderungan untuk kebogelan dalam perkara bukan-seksual|Naturisme}}
#REDIRECT [[Kebogelan]]
{{Portal|Kebogelan}}
'''Kebogelan''' atau '''ketelanjangan''' adalah keadaan tidak memakai [[pakaian]] atau tidak ditutupi apa-apa pun.<ref>{{cite web |url=http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=bogel |title=Bogel |publisher=Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP}}</ref> Ia kadang-kadang merujuk kepada pemakaian secara menyerlah; apabila pakaian kurang dari apa yang dianggap oleh ketetapan sesebuah [[budaya]] pada keutamaan dan keadaan, dan pada keutamaannya adalah mendedahkan [[kulit]] pada [[bahagian peribadi]] dan mempunyai kegunaan analogi.
 
[[Fail:PPlaqueB.png|thumb|right|[[Seni garis]] menunjukkan seorang [[lelaki]] dan [[wanita]] bogel direka untuk mendidik [[makhluk ruang angkasa|makhluk asing]] mengenai [[badan manusia]], dari [[Plak Pioneer]].]]
 
Kebogelan mungkin timbul dalam banyak situasi, baik dalam konteks [[seksual]] atau bukan-seksual. Perbuatan berbogel selalunya dilakukan oleh manusia ketika ia sedang melakukan persetubuhan, atau pencucian/pembersihan (pakaian ataupun tubuhnya) secara bersendirian di dalam ruangan tertutup seperti di dalam [[tandas]]. Namun ada juga manusia yang berbogel ketika [[tidur]], sementara ada juga bertelanjang pada situasi yang berlainan misalnya seperti untuk tujuan keselamatan dan peragaan diri. Tempoh bagi seseorang itu bertelanjang juga berbagai bergantung kepada situasi, dengan beberapa orang memilih untuk hidup gaya hidup telanjang, sementara yang lain melakukannya cuma sekejap, seperti pada ekshibisionisme, atau kadang-kala, seperti berenang secara bertelanjang. Ketelanjangan telah digambarkan dalam berbagai media, kesenian, fotografi, filem dan di Internet. Ini merupakan faktor dalam hiburan dewasa dari berbagai jenis. Ketelanjangan di hadapan orang lain dapat menimbulkan kontroversi kerana ketelanjangan bukanlah merupakan suatu budaya yang boleh suka-suka ditonjolkan kepada masyarakat secara bebas.
 
Banyak orang memiliki pandangan yang amat kuat tentang kelakuan bertelanjangan, yang kepada mereka mengangkat isu-isu dan standard dari kerendahan hati, kesopanan dan moraliti. Pada waktu yang sama, aspek erotik dari ketelanjangan telah menarik penonton pada setiap saat dalam sejarah manusia.
 
Kebogelan secara kasarnya dibahagikan kepada 2 situasi yang berbeza iaitu:
* Telanjang bulat: keadaan individu yang bertelanjang bebas tanpa mengenakan seurat benang atau kain bagi menutup tubuh khususnya pada bahagian alat sulit/bahagian intim individu.
* Telanjang separa: keadaan individu yang tetapa mengenakan pakaian atau kain yang menutup bahagian sulitnya, namun pakaian atau imej berpakainnya itu amat terhad dan masih mendedahkan susuk tubuh dan seolah-olah kelihatan bertelanjang atau tanpa mengenakan pakaian.
 
== Rujukan ==
{{commonscat|Nudity|Kebogelan}}
{{reflist}}
 
#REDIRECT [[Kategori:Kebogelan]]
{{tunas}}
 
[[af:Naaktheid]]
[[ar:عري]]
[[id:Ketelanjangan]]
[[bn:নগ্নতা]]
[[br:Noazhded]]
[[ca:Nuesa]]
[[da:Nøgenhed]]
[[de:Nacktheit]]
[[et:Alastiolek]]
[[en:Nudity]]
[[es:Desnudo]]
[[eo:Nudeco]]
[[fa:برهنگی]]
[[fr:Nudité]]
[[gd:Luime]]
[[gl:Nudez]]
[[hr:Akt]]
[[ilo:Kinalabus]]
[[it:Nudità]]
[[he:עירום]]
[[ht:Toutouni]]
[[hu:Meztelenség]]
[[nl:Naaktheid]]
[[ja:裸]]
[[no:Nakenhet]]
[[pl:Nagość]]
[[pt:Nudez]]
[[ksh:Nacktheed]]
[[ro:Nuditate]]
[[ru:Нагота]]
[[si:නග්නත්වය]]
[[simple:Nudity]]
[[sk:Nahota]]
[[sh:Golotinja]]
[[fi:Alastomuus]]
[[sv:Nakenhet]]
[[tl:Hubo't hubad]]
[[th:การเปลือยกาย]]
[[vi:Khỏa thân]]
[[tr:Çıplaklık]]
[[uk:Оголеність]]
[[yi:נאקעט]]
[[zh:裸体]]