Raja: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ca:Rajà
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.5.2) (bot mengubah: ca:Raja (títol); perubahan kosmetik
Baris 7:
Kelainan-kelainan [[bahasa Hindi]] yang digunakan untuk pangkat diraja yang sama di (sesetengah bahagian) [[India]] termasuk '''Rana, Rao, Raol, Rawal''', dan '''Rawat'''. Bentuk feminin yang biasa digunakan untuk isteri Raja ialah '''[[Rani]]''', perkataan yang berasal daripada [[bahasa Sanskrit]], ''{{IAST|rājñī}}'' (bandingkanlah dengan perkataan [[bahasa Ireland Lama|Ireland Lama]], ''rígain'').
 
Gelaran Raja, [[Thakore]] (gelaran yang berpangkat lebih rendah), serta banyak kelainan, kata majmuk, dan terbitan yang menggunakan salah satu daripada dua perkataan itu, telah digunakan di [[India]] dan di sekitarnya, kebanyakan oleh pemerintah [[Hindu]] dan sesetengah pemerintah [[Buddhisme]] dan [[Sikh|Sikhisme]]isme, sedangkan pemerintah [[Islam|Muslim]] menggunakan [[Nawab]] atau [[Sultan]] (masih digunakan di India). Bagaimanapun di [[Pakistan]], gelaran ''Raja'' masih digunakan oleh puak-[[puak]] Chibh, [[Janjua]], [[Rajput Ranial|Ranial, Dhamial]], Chauhan dan Rathore sebagai gelaran keturunan.
 
 
=== Raja-raja utama di India ===
Oleh sebab hierarki teori untuk gelaran-gelaran diraja tidak membayangkan kepentingan yang benar untuk negeri-[[negeri berdaulat]] kerabat diraja (termasuk juga ketika menganugerahkan gelaran kepada raja-raja berdasarkan merit peribadi), pihak [[British]] memperkenalkan pemangkatan alternatif berdasarkan [[tembakan hormat]] untuk melebihi seratus negeri India (dan sesetengah negeri yang lain) yang terutama, tanpa mengira sebarang gelaran diraja asli (yang mereka terus menganugerahkan), tetapi mengaitkan gaya Barat, [[His Highness]], kepada kelas tembakan hormat yang berpangkat lebih tinggi.
 
Baris 16:
 
Tembakan hormat keturunan 11-das:
* H.H. Raja [[Ali Rajpur]]
* H.H. Raja [[Chamba]]
* H.H. Raja [[Faridkot]]
* H.H. Raja [[Jhabua]]
* H.H. Raja [[Bilaspur]]
* H.H. Raja [[Mandi]]
* H.H. Raja [[Manipur]]
* H.H. Raja [[Pudukkottai]]
* H.H. Raja [[Rajgarh]]
* H.H. Raja [[Sailana]]
* H.H. Raja [[Samthar]]
* H.H. Raja [[Sitamau]]
* H.H. Raja [[Suket]]
 
Tembakan hormat keturunan 9-das: (peribadi: 11-das):
* H.H. Raja [[Dharampur]]
* H.H. Raja [[Sangli]]
 
Tembakan hormat keturunan 9-das:
* Raja [[Baraundha]]
* Raja [[Bhor]]
* Raja Chhota
* Raja [[Khilchipur]]
* Raja [[Maihar]]
* Raja [[Mudhol]]
* Raja [[Nagod]]
* Raja [[Sant]]
* Raja [[Shahpura]]
 
Tembakan hormat peribadi 9-das: hanya Raja [[Bashahr]]
 
=== Nepal ===
* Raja [[Kaski]]
 
=== Raja dalam dunia Melayu ===
Raja [[Perlis]] (sebuah negeri dalam Persekutuan [[Malaysia]]) merupakan raja tunggal yang menggunakan gelaran "Raja" di negara ini. Raja negeri-negeri lain menggunakan gelaran "[[Sultan]]".
 
Baris 58:
* Raja dikenali sebagai '''Raha''' di negara [[Filipina]].
 
== Gelaran majmuk dan terbitan ==
Terdapat banyak gelaran majmuk dan terbitan yang digunakan oleh para pemerintah, keluarga diraja, dan/atau pembantu istana yang mengandungi perkataan "Raja":
* '''Rao Raja''', satu dampingan yang terdiri daripada dua gelaran yang setaraf, telah digunakan oleh pemerintah-pemerintah [[Bundi]] sehingga mereka dianugerahkan dengan gelaran [[Maharao Raja]] yang lebih tinggi tarafnya.
* '''Raja Bahadur''' ialah [[kata majmuk]] [[Mughal]] yang tipikal. [[Kata sifat]] ''Bahadur'' yang bermaksud "gagah berani" menaikkan pangkat seseorang dalam [[protokol]] [[istana]]; dalam hierarki yang tertentu di kalangan pembantu [[Hindu]] dalam istana Nizam [[Hyderabad]], gelaran ini adalah padanan untuk pangkat [[Nawab]] yang dianugerahkan kepada pembantu-pembantu yang beragama [[Islam]].
* [[Maharaja]] dan padanan kelainan-kelainan kata majmuk dengan awalan ''Maha-'' (umpamanya Maharana, dan Maharawal) yang bermaksud 'Raja Agung'; perkataan ini pada asalnya menandakan seorang Raja yang telah menewaskan raja-raja yang lain dan oleh itu, menjadi raja ''agung''. Bagaimanapun, gelaran ini tidak lama kemudian diterimaguna atau dianugerahkan oleh [[pemerintah agung]] India (Mughal dan [[British]]) secara besar-besaran sebagai suatu gelaran yang tidak bererti, dan mengakibatkan gelaran ini tidak mempunyai nilai yang berprestij.
* [[Rajadhiraja]] bermaksud 'Raja antara Raja-raja': Melalui penurunan nilai gelaran yang serupa dengan gelaran 'Maharaja', gelaran ini tidak sebegitu berprestij berbanding dengan padanan-padanannya di kebanyakan keluarga linguistik.
* [[Raja Perumal]] dianggap sebagai gelaran yang paling berkuasa, menurut [[kesusasteraan]] [[Bahasa Tamil|Tamil]].
* Di [[India Selatan]], gelaran [[Samraj]] ('maharaja' Hindu) [[Vijayanagar]] ialah '''Raya''' dan bukan (Maha)Raja.
* Sesetengah pemerintah [[Asia Tenggara]] menggunakan kelainan-kelainan seperti gelaran kesalihan yang termasuk [[Buddharaja]] dan [[Devaraja]] atau [[Lingaraja]] (yang terakhir ini di kawasan yang tertentu).
* [[Uparaja]]: Ddengan kelainan-kelainan dan terbitan-terbitan tersendiri, gelaran ini boleh bermaksud [[wizurai]] atau pangkat-pangkat wangsa yang tinggi.
 
== Kegunaan lain ==
Seperti dengan banyak gelaran yang lain, "Raja" sering digunakan dalam nama peribadi (seperti "Rex" dalam [[bahasa Latin]] dan "King" dalam [[bahasa Inggeris]]), tanpa sebarang maksud [[bangsawan]] atau [[politik]]; umpamanya , Raja Vaidyanathan. Selain itu, mendiang [[Sinnathamby Rajaratnam]], bekas [[ahli politik]] [[Singapura]], biasanya dikenali sebagai "Raja".
 
== Nota ==
<references />
 
== Lihat juga ==
* [[Raj British]] (era penjajahan India British)
* [[Raja Putih]] [[Sarawak]]
Baris 82:
* [[monarki]]
 
== Sumber dan rujukan ==
* [http://www.uq.net.au/~zzhsoszy/ips/ Indian Princely States, the most comprehensive, specialised site on (princely) (e)states in British India]
* [http://www.4dw.net/royalark/India/India.htm RoyalArk (more elaborate, on a smaller number of dynasties)- here India]
* [http://www.worldstatesmen.org/India_princes_K-W.html WorldStatesmen- Indian princely states, here K-Z]
 
[[Kategori: Gelaran pimpinan negara atau etnikIndia]]
 
[[Kategori: Gelaran Indiapimpinan negara atau etnik]]
[[Kategori: Gelaran pimpinan negara atau etnik]]
 
[[ar:راجا]]
[[bg:Раджа]]
[[ca:RajàRaja (títol)]]
[[cs:Rádža]]
[[da:Raja]]