Gereja Jesus Benar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
k Gereja Yesus Benar dipindahkan ke Gereja Jesus Benar: Ejaan baru.
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9:
Dasar kepercayaan Gereja Jesus Benar adalah:
 
# [[Jesus]] Christ]], [[Tuhan]] yang datang dalam bentuk [[manusia]] dan mati pada salib untuk menebus [[dosa]] manusia, dibangkitkan semula pada hari ketiga dan naik ke [[Syurga]]. Dialah satu-satunya Penyelamat manusia, Pencipta langit dan bumi, serta Tuhan sejati.
# Kitab [[Bible]], yang terdiri daripada [[Perjanjian Lama]] dan [[Perjanjian Baru]] dan yang diilhami oleh Tuhan, adalah satu-satunya kebenaran Kitab dan pedoman untuk kehidupan orang-orang Kristian.
# Gereja YesusJesus Benar yang didirikan oleh Tuhan kita, Jesus Christ, melalui [[Roh Kudus]] pada waktu 'hujan terakhir' adalah gereja kerasulan sejati yang dipulihkan.
# [[Pembaptisan]] air adalah [[sakramen]] untuk penghapusan dosa bagi kelahiran semula. Pembaptisan harus dilakukan dengan air alam semula jadi, seperti [[sungai]], [[laut]], atau [[mata air]]. Seorang yang menerima pembaptisan air serta pembaptisan Roh Kudus melakukan pembaptisannya demi Tuhan Jesus Christ. Orang yang dibaptiskan harus sepenuhnya masuk ke dalam air dengan kepala yang menunduk dan mukanya mengarah ke bawah.
# BabtisanBaptis [[Roh Kudus]] (Holy Spirit) yang dibuktikan dengan bahasa roh adalah jaminan kita untuk mencapai [[Baqa Tuhan]].
# Sakramen [[pembasuhan kaki]] memungkinkan seseorang untuk mengambil bahagian bersama dengan Tuhan Jesus. Sakramen ini juga berfungsi sebagai suatu perikatan yang berterusan bahawa kita harus memiliki kasih, kesucian, rendah hati, pengampunan, dan pelayanan. Setiap orang yang sudah menerima pembaptisan air harus dibasuh kakinya demi Jesus Christ. Saling membasuh kaki dapat dilakukan pada bila-bila masa saja apabila dianggap perlu.
# [[Perjamuan kudus (Holy Communion)Suci]] adalah sakramen untuk memperingati kematian Tuhan Jesus Christ. Hal ini memungkinkan kita mengambil bahagian dalam daging dan darah Tuhan kita dan bersekutu denganNya agar kita dapat mencapai kehidupan kekal dan dibangkitkan semula pada akhir zaman. Sakramen ini boleh diadakan sekerap yang mungkin. Hanya seketul [[roti yang tidaktak beragi]] serta jus [[Pokok Anggur|anggur ]] digunakan.
# [[Hari Sabat]], iaitu hari yang ketujuh ([[Sabtu]]), adalah hari kudus yang diberkati dan disucikan oleh Tuhan. Hari Sabat diperingati melalui limpah kurnia Tuhan untuk penciptaan dan keselamatan, dengan harapan untuk memperoleh istirehat yang kekal dalam kehidupan setelah meninggal dunia.
# Keselamatan diberikan oleh Tuhan melalui [[iman]]. Orang yang percaya kepada Tuhan harus mengandalkan Roh Kudus Suci untuk mengamalkan kehidupan yang suci, memuliakan Tuhan, serta mengasihi sesama manusia.
# Kedatangan Tuhan yang kedua kalinya akan terjadi pada akhir zaman, ketika Dia turun dari Syurga untuk mengadili semua manusia: orang-orang benar akan mendapatkan kehidupan kekal, manakala orang-orang yang jahat akan dihukum untuk selama-lamanya.