Sokongan udara dekat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Loveless (bincang | sumb.)
k bot menambah: nl:Luchtsteun
Zamwan (bincang | sumb.)
Baris 13:
Sokongan udara dekat juga penting dalam operasi amfibia Perang Dunia II yang membolehkan [[kapal induk]] memberi sokongan kepada tentera yang mendarat di pantai.
 
Di [[Korea]] dan [[Vietnam]], sokongan udara dekat ternyata penting bagi menyelamatkan nyawa tentera Amerika Syarikat dan turut memberikan penciptaan [[pengawal udara hadapan]] atau FAC. [[Tentera Amerika Syarikat]] mahukan kehadiran [[U.S.A.F.Tentera Udara Amerika Syarikat]] (USAF) khusus di medan pertempuran untuk mengurangkan pembunuhan saudara atau kecederaan tentera sahabat. Pegawai perhubungan penerbangan atau ALO dilahirkan. ALO adalah pegawai [[aeronautikal]] yang berkhidmat di luar kokpit sebagai penasihat utama kepada [[pemerintah darat]] mengenai keupayaan dan had [[kuasa udara]].
 
Selepas [[Perang Vietnam]] pada pertengahan [[1970-an]], USAF memutuskan untuk melatih tentera berkhidmat bagi mengendalikan kebanyakan tugasan yang membebani ALO, termasuk [[kawalan serangan terminal]]. Sekarang, tugas utama ALO dalam peranan perhubungan, iaitu perincian halus dalam merancang sesuatu misi, ditugaskan kepada "Pihak Kawalan Udara Taktikal".
 
Kontengensi udara [[Kor Marin Amerika Syarikat]] juga mengkhusus dalam sokongan udara dekat, kebanyakannya menggunakan [[pesawat pejuang]] [[V/STOL]] [[AV-8B Harrier]] [[V/STOL]], [[F/A-18 Hornet]] C dan D, serta pesawat[[helikopter bersenjatapenyerang]] [[AH-1 Cobra]] dalam memenuhi peranan ini.
[[Imej:A-10cas.jpg|thumb|left|320px|A-10 Thunderbolt II melaksanakan misi CAS di Ft. Polk, LA]]