Gereja Jesus Benar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jose77 (bincang | sumb.)
interwiki update
Baris 9:
Dasar kepercayaan Gereja Jesus Benar adalah:
 
# [[Jesus Christ]] Kristus, [[Tuhan]]Firman yang datangmenjadi dalam bentuk [[manusia]] dandaging, mati pada salib untuk menebuspenebusan [[dosa]]orang manusiaberdosa, dibangkitkan semulakembali pada hari ketiga dan naik ke [[Syurga]]surga. Dialah satu-satunya Penyelamatjuru selamat manusia, Pencipta langit dan bumi, sertadan Tuhansatu-satunya [[Yahweh]] sejati.
# Kitab [[Bible]], yang terdiri daripadaatas [[Perjanjian Lama]] dan [[Perjanjian Baru]] dan yang, diilhami oleh TuhanYahweh, adalah satu-satunya kebenaran KitabAlkitabiah, dan pedomanukuran untuk kehidupan orang-orang KristianKristen.
# Gereja Jesus Benar yang, didirikan oleh Tuhan kita, Jesus ChristKristus, melalui [[Roh Kudus]] pada waktu 'hujan terakhir', adalah gereja kerasulan sejati yang dipulihkan.
# [[Pembaptisan]] air adalah [[sakramen]] untuk penghapusan dosa bagiuntuk kelahiran semulakembali. PembaptisanBaptisan harus dilakukanterjadi dengandi air alamyang mengalir semulasecara jadialami, seperti [[sungai]], [[laut]], atau [[mata air]]. SeorangPembaptis yang sudah menerima pembaptisanbaptisan air sertadan pembaptisanbaptisan Roh Kudus, melakukan pembaptisannyabaptisan demidalam nama Tuhan Jesus ChristKristus. OrangDan orang yang dibaptiskan harus sepenuhnya masuk ke dalam air dengan kepala yang menunduk dan mukanya mengarah ke bawah.
# BaptisPenerimaan [[Roh Kudus]] (Holy Spirit), yang dibuktikan dengan bahasa roh adalah jaminan kita untuk mencapaimendapatkan [[BaqaKerajaan Tuhan]]surga.
# Baptis [[Roh Kudus]] (Holy Spirit), yang dibuktikan dengan bahasa roh adalah jaminan kita untuk mendapatkan [[Kerajaan surga]].
# Sakramen [[pembasuhan kaki]] memungkinkan seseorang untuk mengambil bahagian bersama dengan Tuhan Jesus. Sakramen ini juga berfungsi sebagai suatu perikatan yang berterusan bahawa kita harus memiliki kasih, kesucian, rendah hati, pengampunan, dan pelayanan. Setiap orang yang sudah menerima pembaptisan air harus dibasuh kakinya demi Jesus Christ. Saling membasuh kaki dapat dilakukan pada bila-bila masa saja apabila dianggap perlu.
# [[Perjamuan Suci]] adalah sakramen untuk memperingati kematian Tuhan Jesus Christ. Hal ini memungkinkan kita mengambil bahagian dalam daging dan darah Tuhan kita dan bersekutu denganNya agar kita dapat mencapai kehidupan kekal dan dibangkitkan semula pada akhir zaman. Sakramen ini boleh diadakan sekerap yang mungkin. Hanya seketul [[roti tak beragi]] serta jus [[Pokok Anggur|anggur]] digunakan.
# [[Hari Sabat]], iaituyakni hari yang ketujuh ([[Sabtu]]), adalah hari yang kudus, yang diberkati dan disucikan oleh TuhanYahweh. Hari Sabat diperingati melaluidi limpahbawah kurniaanugerah Tuhan untuk memperingati penciptaan dan keselamatan dari Yahweh, dan dengan harapan untukpengharapan memperolehakan istirehatistirahat yang kekal di dalam kehidupan setelah meninggal duniakematian.
# Keselamatan diberikan oleh Tuhananugerah Yahweh melalui [[iman]]. Orang yang percaya kepada Tuhan harus mengandalkan Roh Kudus Suci untuk mengamalkanhidup kehidupandi yangdalam sucikesucian, untuk memuliakan TuhanYahweh, sertadan untuk mengasihi sesama manusia.
# Kedatangan Tuhan yang kedua kalinya akan terjadi pada akhir zaman, ketika Dia turun dari Syurga untuk mengadili semua manusia: orang-orang benar akan mendapatkan kehidupan kekal, manakala orang-orang yang jahat akan dihukum untuk selama-lamanya.
 
== Penubuhan gereja di Sabah==
Gereja Jesus Benar yang pertama dibuka di Sandakan, Borneo Utara selepas Dn. John Voon dari Gereja [[Singapura]] mengirimkan senaskah majalah "Holy Spirit Times" versi [[bahasa Mandarin|Mandarin]], satu surat berita Ibu Gereja (Pusat Pentadbiran) di [[Nanking]], China, kepada temannya, Tsen En Fook di [[Kota Kinabalu|Jesselton]] pada awal [[1926]].