Abdullah ibn Umm Maktum: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
 
Abdullah ibn Umm Maktum adalah anak dari Qays bin Sayd dan Atikah binti Abdullah. Beliau buta kerana kelahiran maka ibunya disebut Umm-Maktum (Ibu yang tersembunyi). Abdullah ibn Umm Maktum adalah sepupu Khadijah binti Khuwaylid, isteri pertama Nabi Muhammad SAW.
Abdullah ibn Umm Maktum adalah antara yang pertama menjadi Islam. Muhammad menghantar dia dan Mus`ab ibn Umair ke Madinah untuk mengajar Qur'an pada penduduk sebelum Hijrah berlangsung. Abdullah ibn Umm Maktum dan Bilal bin Rabah dipilih sebagai muazin di Madinah oleh Nabi Muhammad SAW .

==Jasa dan Pengorbanan==

Ketika Nabi Muhammad SAW meninggalkan Madinah untuk menyertai dalam pertempuran, Abdullah ibn Maktum diberi tanggung jawab untuk memimpin doa.
Abdullah ibn Umm Maktum meminta izin Umar al-Khattab , khalifah kedua dalam Islam , untuk membiarkan beliau mengambil bahagian dalam jihad walaupun tidak dapat melihat (buta). Umar al-Khattab membenarkan Abdullah ibn Umm Maktum untuk mengambil bahagian dalam Perang al-Qādisiyyah . Beliau bertugas dalam pertempuran sebagai media standard untuk pasukan Islam, dan beliau syahid dalam pertempuran itu.