Dr. Rushdi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 30:
 
==Ringkasan==
*
Dr. Rushdi adalah seorang doktor yang membuka klinik sendiri. Pesakit yang datang ke klinik beliau amatlah ramai dan ini menyebabkan Dr. Rushdi sering pulang lewat ke rumah. Hal ini menyebabkan Maryana (Sophia Ibrahim), iaitu isteri Dr. Rushdi sentiasa resah. Tambahan pula, Dr. Rushdi sering mengabaikan tanggungjawabnya kepada isterinya yang dahagakan belaian seorang suami.
 
Alimin (Ed Osmera) adalah sahabat Dr. Rushdi yang menderita sakit setelah kematian isterinya (Noor Azizah). Beliau memiliki sebuah banglo yang besar di pinggir bandar di samping orang gajinya, Karto.
 
Pada suatu hari, Rozaiman (Ismail Mahmud) telah datang ke rumah Dr. Rushdi menjemput Dr. Rushdi sekeluarga ke majlis keraian di rumahnya. Rozaiman memperkenalkan dirinya sebagai seorang Dr yang baru bertukar dari Pantai Timur. Semasa di majlis ini, Dr. Rushdi telah menerima panggilan dari seorang pesakitnya yang berkehendakkan rawatan. Hal ini menimbulkan kemarahan Maryana dan dia telah berkeras tidak mahu mengikut Dr. Rushdi pulang. Rozaiman melihat peristiwa ini sebagai peluang untuk memikat Maryana. Akhirnya mereka telah terlanjur.
 
Kecurangan Maryana dan Rozaiman telah diketahui oleh Dr. Rushdi apabila rakannya Zafir (Ibrahim Joned) telah memberitahu yang mereka berdua sedang berada di sebuah hotel. Melihat kepada kecurangan Maryana, Dr. Rushdi cuba untuk membunuh diri tetapi dapat dihalang oleh Muliani (Sarimah), jururawat yang bekerja di kliniknya. Muliani pada ketika ini meluahkan cintanya kepada Dr. Rushdi yang dia pendam sejak sekian lama.
 
Dr. Rushdi teah keluar dari rumahnya dan tinggal bersama Muliani di rumah pangsanya. Dr. Rushdi pada masa yang sama telah menceraikan Maryana dan membatalkan nama Maryana sebagai pewaris untuk insuran nyawanya yang berjumlah $500 000. apabila diketahui yang Maryana adalah penama kepada insuran nyawa Dr. Rushdi, Rozaiman telah membuat fitnah terhadap Dr. Rushdi.
 
Karto telah
 
==Pelakon==