Wakaf (tajwid): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
WikitanvirBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: ar:وقف وابتداء, br:Pausa, en:Pausa
Aurora (bincang | sumb.)
pengenalan
Baris 1:
'''Waqaf''' ({{lang-ar|وقف}}) dari sudut bahasa ialah berhenti atau menahan manakala dari sudut istilah [[tajwid]] pula ialah menghentikan seketika bacaan [[al-Quran]] secara memutuskan suara di akhir perkataan untuk bernafas dengan niat ingin menyambungkan kembali bacaan. Terdapat empat jenis waqaf:
 
* Taamm ('''<big>ﺗﺂﻡّ</big>''' - wakaf sempurna) - apabila berhenti pada satu ayat yang putus, tidak berkaitan atau kena-mengena lagi dengan mana-mana kalimah atau perkataan sesudah ayat tersebut atau di hadapannya sama ada berkenaan lafaz atau makna.
* Kaaf ('''<big>ﻛﺎﻒ</big>''' - wakaf memadai) - apabila berhenti pada satu ayat yang putus tidak ada kena-mengena dengan satu-satu kalimah atau perkataan sesudah ayat tersebut atau di hadapannya pada lafaz sahaja tetapi ada kena-mengena dalam maknanya.
* Hasan ('''<big>ﺣﺴﻦ</big>''' - wakaf baik) - apabila berhenti pada satu ayat yang ada kena mengena dengan yang sesudah dan sebelumnya pada lafaz sahaja, dengan syarat yang diberhentikan itu telah memenuhi maknanya.
* Qabiih ('''<big>ﻗﺒﻴﺢ</big>''' - wakaf buruk) - apabila berhenti pada satu-satu ayat tidak sempurna maknanya yang kadang-kala ayat itu ada berkaitan dengan ayat-ayat yang sebelum dan sesudahnya sama ada pada lafaz atau pada makna.
 
==Tanda-tanda waqaf==