Altruisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 45:
Menurut ''[[egoisme falsafah]]'', sedangkan orang-orang dapat menonjolkan ''tingkah laku'' altruisme, mereka tidak boleh mempunyai ''dorongan'' altruisme. Ahli-ahli egoisme falsafah mengatakan bahawa sedangkan mereka mungkin menghabiskan masa hidup mereka untuk memanfaatkan orang-orang lain tanpa sebarang manfaat kebendaan (atau kerugian kebendaan bersih) kepada diri mereka, tujuan mereka yang paling asas untuk berbuat demikian sentiasa merupakan pengejaran kepentingan diri. Umpamanya, mereka akan mengatakan bahawa tujuan asas seseorang untuk bertindak sedemikian adalah untuk memajukan kesejahteraan psikologi ("perasaan baik") diri mereka. Para pengkritik sering menolak teori ini atas sebab [[Kebolehbuktian|ketakbolehbuktian]]; dengan kata yang lain, teori ini direka bentuk dengan cara yang menyebabkannya tidak dapat dibuktikan betul atau salah — kerana keuntungan yang bukan kebendaan, seperti "perasaan baik", tidak dapat diukur atau dibuktikan dalam semua orang yang melakukan perbuatan-perbuatan altruisme. Egoisme psikologi telah dituduh kerana menggunakan [[logik kitaran]]: "Jika seorang sanggup melakukan sesuatu perbuatan, itu bermakna bahawa orang ini mendapat keseronokan peribadi daripada perbuatannya itu; oleh itu, orang-orang hanya melakukan perbuatan yang memberi mereka keseronokan peribadi". Kenyataan ini adalah tidak masuk akal kerana simpulannya adalah sama sahaja dengan hipotesisnya (ia mengandaikan bahawa orang-orang hanya melakukan perbuatan untuk memberikan mereka keseronokan peribadi, dan menyimpul bahawa orang-orang hanya melakukan perbuatan yang memberikan mereka keseronokan peribadi).
 
Berbeza dengan egoisme psikologi, hipotesis ''[[altruisme empati]]'' menyatakan bahawa ketika seorang individu mengalami [[empati]] terhadap seseorang yang memerlukan bantuan, individu itu akan didorong oleh altruisme untuk membantu orang ituini; iaitu, individu itu akan mengambil berat, terutamanya, tentang kebajikan orang ituini dan bukan kebajikan diri sendiri. Dalam bahasa umum, altruisme biasanya bermakna memberi bantuan kepada orang lain tanpa menjangka sebarang ganjaran kebendaan daripada orang itu atau orang-orang yang lain, walaupun perbuatan itu mungkin akan melibatkan "manfaat" dalaman seperti "perasaan baik", kepuasan, [[penghargaan diri]], penunaian kewajipan (baik dikenakan oleh [[agama]] mahupun oleh [[ideologi]], atau hanya disebabkan [[hati nurani]]), atau sebagainya. Oleh itu, seseorang tidak perlu meneka niat-niat seorang yang melakukan perbuatan-perbuatan altruisme.
 
[[Manusia]] bukan sahaja menunjukkan sikap altruisme kepada ahli-ahli keluarga, rakan-rakan dahulu, atau bakal sekutu-sekutunya, tetapi boleh menunjukkannya kepada orang-orang yang mereka tidak kenal dan tidak akan berjumpa. Umpamanya, sesetengah manusia mendermakan kepada pertubuhan-[[pertubuhan amal]], dan bersukarela untuk membantu orang-orang yang kurang bernasib dalam [[masyarakat]]. Adalah tidak mungkin bagi sesiapa untuk mendakwa bahawa kesemua perbuatan altruisme dilakukan dengan pengharapan balasan. Analisis [[teori permainan]] untuk strategi 'kalau-kalau' yang berdasarkan prinsip, "selalu membantu setiap orang kalau-kalau anda memerlukan pembalasan", adalah satu strategi yang nyata sekali tidak [[optimum]] kerana perbelanjaan bersih untuk usaha-usaha (tit) jauh melebihi keuntungan bersihnya ketika perbuatan-perbuatan itu sekali sekala mendapat pembalasan (tat).
 
 
Humans are not exclusively altruistic towards family members, previous co-operators or potential future allies, but can be altruistic towards people they do not know and will never meet. For example, some humans donate to international [[Charitable organization|charities]] and volunteer their time to help [[society]]'s less fortunate.
 
It strains plausibility to claim that these altruistic deeds are done in the hope of a return favor. The game theory analysis of this 'just in case' strategy, where the principle would be 'always help everyone in case you need to pull in a favor in return', is a decidedly ''non-optimal'' strategy, where the net expenditure of effort (tit) is far greater than the net profit when it occasionally pays off (tat).
 
According to some, it is difficult to believe that these behaviors are solely explained as indirect selfish [[rationality]], be it conscious or sub-conscious. Mathematical formulations of [[kin selection]], along the lines of the [[prisoner's dilemma]], are helpful as far as they go; but what a [[game theory|game-theoretic]] explanation glosses over is the fact that altruistic behavior can be attributed to that apparently mysterious phenomenon, the [[conscience]]. One recent suggestion, proposed by the philosopher [[Daniel Dennett]], was initially developed when considering the problem of so-called 'free riders' in the [[tragedy of the commons]], a larger-scale version of the [[prisoner's dilemma]].