Manati: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Manatee with calf.jpg|250px|Manatee dengan anaknya.]]
 
'''ManateesManatee''' ([[keluarga biologi|keluarga]] '''Trichechidae''', [[genus]] ''Trichechus'') adalah [[mamalia]] air besar yang kadangkala dikenali sebagai '''lembu laut'''. Trichechidae berbeza dari [[Dugongidae]] dari segi bentuk tengkorak dan bentuk ekor. Ekor ManateesManatee berbentuk pendayung, sementara ekor Dugong bercabang. Manatee adalah [[maun]], menghabiskan kebanyakan masa meragut diair cetek.
 
ManateesManatee mendiami kawasan persisiran berpaya cetek di [[Amerika Utara]], [[Amerika Tengah]], [[Amerika Selatan]], dan [[Lautan Karibbean]].
 
Satu spesies (''Trichechus senegalensis'') mendiami di pantai barat Afrika, sejenis lagi (''T. inunguis'') mendiami pantai timur Amerika Selatan, dan yang ketiga (''T. manatus'') Indies Barat. Manatee Florida dianggap oleh sesetengah orang sebagai spesies, tetapi [[Integrated Taxonomic Information System|ITIS]] menganggapnya sebagai subspesies dari ''T. manatus'', dan kini dianggap satu kelaziman. Ia mampu mencecah panjang sehingga 4.5 [[meter]] (15 kaki) atau lebih, dan hidup dalam air tawar dan masin. Manatee pernah diburu untuk daging dan minyaknya tetapi sekarang dilindungi secara rasmi.
Baris 9:
Manatee Indian Barat adalah [[spesies terancam]]. Walaupun, ia tidak mempunyai pemangsa semulajadi, perkembangan manusia telah mengurangkan habitat semulajadinya di kawasan paya persisiran, dan banyak manatee tercedera disebabkan kipas motorbot. Manatee sering memakan peralatan memancing fishing (mata kail, pemberat, dll.) ketika meragut. Bahan asing ini tidak kelihatan mengancam manatee, kecuali tali filament tunggal ''monofilament''. Ia mampu menyumbat sistem penghadaman manatee dan membunuh manatee secara perlahan-lahan.
 
Manatee seringkali berkumpul berhampiran stesyen janakuasa, yang memanaskan air. Mereka menjadi bergantung kepada sumber haba buatan ini menyebabkan mereka berhenti berpindah ke kawasan panas disebabkan sumber air panan yang berkekalan ini. Masa kini, stesyen janakuasa telah ditutup dan mengetahui bagaimana manatee bergantung kepada stesyen janakuasa ini, Perkhidmatan Hidupan liar dan Perikanan US ''U.S. Fish and Wildlife Service'' sedang cuba mencari cara memanaskan air untuk manateesmanatee.
 
[[Imej:Manatee photo.jpg|thumb|left|200px|Manatee.]]