Penjajahan Jepun di Borneo: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Andalah bunga harapan bahasa. Sumbangan anda akan memperkasakan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu....
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 46:
Arahan lanjut dikeluarkan oleh Vyner Brooke bahawa semua Kakitangan Perkhidmatan Awam yang tidak bertugas dengan Renjer Sarawak supaya kekal di pejabat mereka. Tidak pertimbangan bagi meninggalkan penduduk bumiputera oleh mana-mana pegawai Eropah yang berkhidmat di bawah Raja Brooke.
 
Kerajaan Brooke yang mendengar menbgenaimengenai serangan Jepun di Pelabuhan Pearl (pada 7 Disember 1941) dengan cepat memrintah kemusnahan yang lengkap dan sempurna kesemua telaga minyak dan lapangan terbang di Miri dan Seria. Arahan bagi memusnahkan kilang penapis di Lutong dan penafian telaga minyak sampai kepada pegawai memerintah di Miri pada pagi Ke 8 Disember, dan oleh petang hari yang sama tugas itu disempurnakan. Pada hari berikut tapak pendaratan dijadikan tidak sesuai bagi digunakan, dan pada 13 haribulan unit Punjab dan pegawai syarikat minyak meninggalkan Miri melalui laut ke Kuching. Kemusnahan lapangan minyak telah disempurnakan tepat pada masanya.
 
==Perperangan di Borneo British, Disember 1941 - January 1942==
Pada 20 November 1941, Brigade Kawaguchi telah diaktifkan di Tokyo (Jepun), dan diletakkan di bawah pemerintahan secara langsung oleh Tentera Selatan. Ianya diperintah oleh Major-Jeneral Kiyotake Kawaguchi dan ianya terdiri kebanyakannya dari unit-unit berikut yang ditempatkan di Canton, selatan negara China, yang sebelum ini diperintah di bawah Divisyen Infantri Ke-18:
 
== Borneo Utara==