Wayang kulit Kelantan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ChempakaBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-[[Category: +[[Kategori:)
Sigap86 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Wayang Kulit Siam''' (atau '''[[Wayang Kulit Kelantan]]''') ialah satusejenis kesenian [[wayang kulit]] yang berasal dari negeri [[Kelantan|Kelantan Darul Naim]], [[Malaysia]]. IanyaIa adalahmerupakan salah satu dari empat jenis persembahan wayang kulit yang terdapat di Malaysia. Wayang Kulit Siam jugatelah adalahdikenal pasti sebagai jenis persembahan wayang kulit yang tertua di Malaysia. Selain itu, jenis wayang kulit ini juga adalah yang paling popularterkenal dan terpenting di Malaysia sejak dari zaman dahulu hingga kini.
 
Suatu ketika dahulu, pengaruh kesenian Wayang Kulit Siam sangatpernah luasmendapat sambutan hangat di kalangan orang-orang Melayu sehingga meliputipengaruhnya negeritelah tersebar dari Kelantan, ke negeri-negeri jiran seperti [[Terengganu]], [[Pahang]], [[Kedah]] dan [[Perak]]. IaSelain itu, kesenian ini juga pernah bertapak kukuh di empat buah wilayah di selatankawasan Selatan Thailand iaitu [[Pattani]], [[Yala]], [[Narathiwat]] dan sebahagian [[Songkhla]], yakniyang dahulunya merupakan bekas wilayah Kesultanan Melayu Patani. Persembahan Wayang Kulit Siam disampaikan dalam Bahasa Melayu Kelantan dengan sedikit-sebanyak pengaruh bahasa Thai / Siam.
 
== Etimologi ==
Baris 33:
== Wayang Kulit Siam Kini ==
 
Pada hari ini, Wayang Kulit Siam hanya boleh ditemui di negeri asalnya iaitu Kelantan dan juga di Terengganu. Persembahan Wayang Kulit Siam dianggap sebagai salah satu seni kebudayaan yang terpenting di negeri Kelantan. Selain itu, kesenian ini juga boleh ditonton di beberapa buah universiti seperti [[Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan]] (ASWARA), [[Universiti Sains Malaysia]] (USM) dan [[Universiti Teknologi Mara]] (UiTM), dimana Wayang Kulit Siam telah diajar secara teori dan praktikal kepada para pelajar yang mengambil bidang tertentu. Sementara itu, persembahan Wayang Kulit Siam di negeri Pahang, Kedah, Perak dan Patani telah pun berkubur.
 
== Rujukan ==