Ahmad Izham Omar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ChempakaBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks automatik (-Category +Kategori)
KLITE789 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Ahmad Izham Omar''' ialah seorang usahawan berbangsa [[Malaysia]] yang kini memegang jawatan sebagai Ketua Pegawai Operasi Rangkaian Televisyen [[Media Prima]] dan Ketua Pegawai Eksekutif [[Primeworks Studios]] dan [[Alt Media]].<ref name=voize/>
{{Refimprove}}
'''Ahmad Izham Omar''' ialah [[ketua pegawai eksekutif]] stesen televisyen [[8TV]]<ref>[http://www.webcitation.org/5ZIGEmCo5 Choice judges]</ref>. Beliau pernah mengendali sebuah syarikat rakaman muzik bernama [[Positive Tone]]{{Fact}}. Beliau telah menjadi CEO termuda bagi mana-mana stesen televisyen di Malaysia. Izham yang berpemikiran liberal inilah yang mula membawa masuk konsep [[TV realiti]] seperti Malaysian Idol.
 
Sebelum ini, beliau pernah memegang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Eksekutif Metropolitan TV Sdn Bhd ([[8TV]])<ref name=voize>[http://voize.my/people/ahmad-izham-omar-becomes-executive-director-of-8tv/ Ahmad Izham Omar becomes Executive Director of 8tv], Voize.my, 28 Februari 2010. Diambil 15 Februari 2011.</ref>, Ketua Radio Rangkaian Radio Media Prima dan Pengarah syarikat rakaman muzik [[Monkey Bone Records]].<ref name=linkedin>[http://my.linkedin.com/pub/ahmad-izham-omar/10/116/599 Ahmad Izham Omar di Linkedin]. Diambil 15 Februari 2011.</ref> Pada mulanya, beliau menjadi pengasas dan juga Pengarah Pengurusan syarikat rakaman muzik [[Positive Tone]] sejak tahun 1994 hingga penutupannya pada tahun 2002, di samping juga menjadi Pengarah A&R [[EMI|EMI Malaysia]] pada tahun 2001–1003.
Beliau mula dikenali sebagai pengurus [[kumpulan Innuendo]] yang dipopularkan beliau dan muzik yang dibawa beliau dijadikan suntukan segar kepada industri muzik Malaysia.
 
Ahmad Izham memegang ijazah Sarjana Muda Muzik, Penerbitan dan Kejuruteraan Muzik dari Kolej Muzik Berklee pada tahun 1991, dan Sarjana Pentadbiran Perniagaaan dari Universiti Suffolk pada tahun 1994.<ref name=linkedin/> Sewaktu menerajui Positive Tone, beliau dapat menemui dan menyerlahkan bakat-bakat baru dalam industri muzik rakaman tanahair, seperti [[OAG]], [[Poetic Ammo]], [[Innuendo]] dan [[Too Phat]]. Beliau menyertai 8TV sebagai Ketua Pegawai Operasi sewaktu stesen ini dibuka pada awal tahun 2004, dan beliau menjadi penerbit di sebalik rancangan-rancangan hebat seperti ''[[Malaysian Idol]]'', ''[[One in a Million]]'' dan ''[[Project Superstar]]'' yang berjaya mencungkil bakat-bakat nyanyian baru seperti [[Jaclyn Victor]] dan [[Faizal Tahir]].
Sebagai seorang idola kepada generasi muda Malaysia, Izham kini memperkuatkan usaha memajukan persada hiburan Malaysia.
 
== Rujukan ==
<references/>
 
{{Malaysia-bio-stub}}
{{TVtunas-stubTV}}
[[Kategori:8TV]]
[[Kategori:Usahawan Malaysia]]