Tajwid: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k r2.5.2) (bot menambah: id:Tajwid
Aurora (bincang | sumb.)
Baris 38:
 
==Hukum alif lam ma'rifah==
{{utama|Lam takrif}}
Alif lam ma'rifah adalah dua huruf ([[alif]] dan [[lam]]) yang ditambah pada pangkal kata nama atau isim yang menentukan maksud perkataan itu dan lain lagi. Terdapat dua jenis kes bagi alif lam ma'rifah apabila bersambung dengan ejaannya iaitu ''qamariah'' dan ''syamsiah''.
 
'''Alif lam qamariah''' ialah [[lam]] yang bersambung terus daripada empat belas huruf ini iaitu hamzah ('''<big>ء</big>'''), ba' ('''<big>ب</big>'''), jim ('''<big>ج</big>'''), ha' ('''<big>ح</big>'''), kha' ('''<big>خ</big>'''), 'ain ('''<big>ع</big>'''), ghain ('''<big>غ</big>'''), fa' ('''<big>ف</big>'''), qaf ('''<big>ق</big>'''), kaf ('''<big>ك</big>'''), mim ('''<big>م</big>'''), wau ('''<big>و</big>'''), ha' ('''<big>ﮬ</big>''') dan ya' ('''<big>ي</big>'''). Ini diambil sempena perkataan ''al-qamar'' ('''<big>ﺍﻟﻘﻤﺮ</big>'''). Dari perkataan itu, jelas cara membacanya adalah tidak memasukkaan lam ke dalam huruf selepasnya tetapi mematikannya dengan jelas lalu menyebut huruf yang seterusnya.
Alif lam ma'rifah adalah dua huruf yang ditambah pada pangkal kata nama atau isim yang menentukan maksud perkataan itu dan lain lagi. Terdapat dua jenis kes bagi alif lam ma'rifah apabila bersambung dengan ejaannya iaitu ''qamariah'' dan ''syamsiah''.
 
'''Alif lam qamariah''' ialah lam yang bersambung terus daripada empat belas huruf ini iaitu hamzah ('''<big>ء</big>'''), ba' ('''<big>ب</big>'''), jim ('''<big>ج</big>'''), ha' ('''<big>ح</big>'''), kha' ('''<big>خ</big>'''), 'ain ('''<big>ع</big>'''), ghain ('''<big>غ</big>'''), fa' ('''<big>ف</big>'''), qaf ('''<big>ق</big>'''), kaf ('''<big>ك</big>'''), mim ('''<big>م</big>'''), wau ('''<big>و</big>'''), ha' ('''<big>ﮬ</big>''') dan ya' ('''<big>ي</big>'''). Ini diambil sempena perkataan ''al-qamar'' ('''<big>ﺍﻟﻘﻤﺮ</big>'''). Dari perkataan itu, jelas cara membacanya adalah tidak memasukkaan lam ke dalam huruf selepasnya tetapi mematikannya dengan jelas lalu menyebut huruf yang seterusnya.
 
'''Alif lam syamsiah''' ialah lam yag bersambung dengan empat belas huruf ini pula iaitu ta' ('''<big>ت</big>'''), tha' ('''<big>ث</big>'''), dal ('''<big>د</big>'''), dzal ('''<big>ذ</big>'''), ra' ('''<big>ر</big>'''), zai ('''<big>ز</big>'''), sin ('''<big>س</big>'''), syin ('''<big>ش</big>'''), sod ('''<big>ص</big>'''), dhod ('''<big>ض</big>'''), tho ('''<big>ط</big>'''), zho ('''<big>ظ</big>'''), lam ('''<big>ل</big>''') dan nun ('''<big>ن</big>'''). Ini diambil sempena perkataan ''asy-syamsiah'' ('''<big>ﺍﻟﺸﻤﺴﻴﻪ</big>'''). Dari perkataan tersebut, cara membacanya adalah dengan memasukkan ke dalam huruf selepas lam yang kebanyakkanya disabdukan dan lam tidak dibunyikan.