Piramid Agung Giza: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 26:
Piramid ini dibina menggunakan batu kapur, [[basalt]] atau granit yang dipotong dan dibentuk. Terasnya dibuat daripada batu kapur kasar berkualiti rendah yang diambil dari kuari di selatan Piramid Agung Khufu. Blok batu tersebut seberat purata antara dua hingga empat tan, dengan yang terberat digunakan sebagai asas piramid, dengan anggaran 2.4 juta blok telah digunakan dalam pembinaan. Batu kapur bermutu tinggi digunakan bagi selongsong luar, dengan sesetengah blok seberat sehingga 15 tan. Batu kapur ini datangnya dari Tura, sekitar 8 batu diseberang [[sungai Nil]]. Granite yang digunakan for the portcullis dan kamar pelepas tekanan, seberat sehingga 60-80 tan, blok granit dikuari hampir 500 batu di Aswan.
 
Jumlah keseluruhan jisim piramid dianggarkan sekitar [[1 E9 kg|5.9 juta tan]]. IsipadaIsipadu (termasuk anak bukit dalaman) dipercayai sebesar [[1 E6 m³|2,600,000 meter padu]]. Piramid ini merupakan piramid terbesar di Mesir dan tertinggi di dunia dan hanya diatasi oleh [[Piramid Agung Cholula]] di [[Puebla]], [[Mexico]], yang, sungguhpun jauh lebih rendah, merangkumi isipadu yang lebih besar.
 
Ketika siap, Piramid Agung diturap dengan 'batu selongsong' – sisi condong, tetapi rata di bahagian atas, blok batu yang digilap licin. Ini menjadikan tugu peringatan ini berkilauan di bawah [[matahari]] dan malah pada waktu malam di bawah cahaya [[bulan]] dapat dilihat dari [[gunung]] di selatan [[Mesir]] sejauh 200 batu (322 km). Apa yang masih dapat dilihat hari ini adalah struktur teras piramid tangga dalaman, tetapi beberapa batu selongsong masih dapat di lihat di sekeliling tapaknya. Batu selongsong Piramid Agung dan [[Piramid Khafre]] (di bina langsung disebelahnya) dipotong dengan kejituan optik sehinggakan melencung dari satah sebenar pada keseluruhan kawasan permukaan hanya sekecil 1/50 bahagian se inci. Ia dimuatkan bersama begitu tepat sehinggakan hujung mata pisau tidak boleh diselit antara sambungan sepanjang semua sisi..