USS Maine (ACR-1): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
<table border="1" align="right" cellpadding="2" cellspacing="0" width=300>
<tr><td colspan="2" align="center">[[ImejImage:USSMaineUSS Maine h60255a.jpegjpg|300px|]]
<tr><th style="color: white; height: 30px; background: navy no-repeat scroll top left;">'''Kerjaya'''</th><th style="background:navy;align:right;">[[image:usnjack.png|USN Jack]]</th></tr>
<tr><td>Mula dibina:</td><td>[[17 Oktober]] [[1888]]</td></tr>
Baris 9:
<tr><td>Sesaran:</td><td>6,682 tan</td></tr>
<tr><td>Panjang:</td><td>319 kaki</td></tr>
<tr><td>Lebar "Beam"rasuk:</td><td>57 kaki</td></tr>
<tr><td>Dalam "Draft"lunas:</td><td>22 kaki</td></tr>
<tr><td>Kelajuan:</td><td>17 knot</td></tr>
<tr><td>Ahli kapal:</td><td>374 pegawai dan anak kapal</td></tr>
Baris 16:
</table>
 
Kapal '''USS ''Maine'' (ACR 1)''' yang pertama merupakan [[kapal perang]] kelas kedua seberat 6,682-tan, yang pada asalnya telah ditetapkan sebagai KruiserPenjajap Berperisai (''Armored Cruiser'') #1. Pihak Kongres meluluskan pembinaannya pada [[3 Ogos]], [[1886]], dan lunasnya telah diletakkan pada [[17 Oktober]], [[1888]], di [[New York Navy Yard]]. USS Maine telah dilancarkan pada [[18 November]], [[1889]], dirasmikan oleh Miss Alice Tracey Wilmerding, dan [[pentauliahan kapal|ditauliahkan]] pada [[17 September]], [[1895]], di bawah pemerintahan Kapten A.S. Crowninshield. Namanya adalah sempena negeri [[Maine]].
 
Kerjaya aktifnya dihabiskan beroperasi disepanjangdi sepanjang persisiran pantai timur [[Amerika Syarikat]] dan di kawasan [[CarribbeanCaribbean]]. Pada Januari [[1898]], USS Maine telah hantar ke [[Havana]], [[Cuba]], untuk melindungi kepentingan Amerika Syarikat ketika kekacauan sivil dan kebangkitan penduduk tempatan. Tiga minggu kemudian, pada 9:40 petang [[15 Februari]], satu letupan yang dashyat pada ''Maine'' memecah kesunyian di pelabuhan Havana. Penyiasatan kemudiannya mendedahkan bahawa lebih dari lima tan ubat bedil untuk meriam enam inci dan sepuluh incinya meledak, hampir menghapuskan satu per tigasepertiga bahagian hadapan kapal. Baki kapal terbenam pada dasar pelabuhan. Kebanyakan kakitangan ''Maine'' sedang berehat atau tidur di kuarter di bahagian hadapan kapal apabila letupan berlaku. Dua ratus dan enam puluh enam orang kehilangan nyawa mereka akibat daripada kecelakaan: 260 mati di dalam letupan atau seketika sejurus selepas itu, dan enam orang lagi mati akibat dari kecederaan. [[Charles Dwight Sigsbee|Kapten Sigsbee]] dan kebanyakan dari pegawainya terselamat kerana tempat tinggal mereka berada di bahagian buritan kapal. Pada 28 MarchMac, Badan Penyiasatan Mahkamah Navy Amerika Syarikat merumuskan bahawa letupan itu disebabkan oleh periuk api tentera laut.
 
Tragedi ini merupakan satu pencetus [[Perang Amerika-Sepanyol]] yang bermula pada April [[1898]]. Pada ketika itu, ia telah digunakan sebagai alasan untuk mencetuskan peperangan oleh mereka yang telah telahpun cenderung untuk berperang dengan [[Sepanyol]]. Pada [[1976]], Admiral [[Hyman Rickover]] daripada NavyTentera Laut Amerika Syarikat menyiarkan suatu keputusan penyiasatan yang memutuskan bahawa tragedi ini disebabkan secara sendiri, kemungkinannya hasil dari satu kebakaran di tempat arang batu. Sebahagian pakar sejarah telah mempertikaikan jumpaandapatan ini, dan menegaskan bahawa kegagalan untuk menyedari secara pembakaran semulajadispontan di bunker arang batu adalah tidak mungkin. Orang lain pula menegaskan bahawa ''Maine'' merupakan mangsa sabotaj atau korban untuk membakar pendapat umum menentang Sepanyol.
 
[[Imej:USSMaine.jpg|thumb|left|150px|Bangkai Maine, 1898]]
Pada [[5 Ogos]], [[1910]], pihak Kongres telah meluluskan pengapungan semula ''Maine''. Pada [[2 Februari]], [[1912]], ''Maine'' telah diapungkan di bawah penyeliaan [[Kor Jurutera Tentera]] dan ditunda ke laut di mana ia telah ditenggelamditenggelamkan di kawasan air dalam di [[Teluk Mexico]] pada [[16 MarchMac]], [[1912]], dengan penghormatan tentera dan istiadat yang bersesuaian.
 
Terdapat satu tugu peringatan untuk mereka yang mati di Perkuburan Kebangsaan Arlington "(''Arlington National Cemetery"'').
 
[[Imej:USSMaine.jpg|thumb|left|150px|Bangkai Maine, 1898]]
 
== Lihat juga :==
{{commonscat|USS Maine (ACR-1)}}
* [[Daftar kapal perang tentera laut Amerika Syarikat]]
 
== Pautan luar ==
* http://lcweb.loc.gov/rr/hispanic/1898/img/maine1.jpg
* http://www.history.navy.mil/photos/sh-usn/usnsh-m/maine.htm
Baris 36 ⟶ 37:
* http://www.mdw.army.mil/fs-m04.htm
 
[[Kategori:Kapal tentera Amerika Syarikat]]
[[de:USS Maine (ACR-1)]]
[[en:USS Maine (ACR-1)]]