Telinga: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: pnt:Ωτίν; perubahan kosmetik
Baris 5:
Bunyi adalah bentuk tenaga yang bergerak menerusi udara, [[air]], atau benda lain, dalam bentuk gelombang. Walaupun telinga yang mengesan bunyi, fungsi pengenalan dan tafsiran dilakukan di [[otak]] dan [[sistem saraf pusat]]. Rangsangan bunyi disampaikan ke [[otak]] melalui [[saraf]] yang menyambungkan telinga dan otak (nervus vestibulokoklearis).
 
== Telinga manusia ==
[[ImageFail:HumanEar.jpg|thumb|250px|Anatomi telinga manusia]]
 
=== Bahagian telinga ===
Telinga terdiri dari tiga bahagian: telinga luar, telinga tengah, dan telinga dalam.
 
==== Telinga luar ====
Bahagian luar merupakan bagian terluar dari telinga. Telinga luar terdiri daripada cuping telinga, lubang telinga, dan saluran telinga luar. Telinga luar meliputi [[cuping telinga]] atau ''pinna'', lubang telinga atau ''meatus auditorius eksternus'', dan [[gegendang telinga]] atau ''membrana timpani''.
 
Baris 20:
Keradangan pada bahagian telinga ini disebut sebagi ''otitis eksterna''. Hal ini biasanya terjadi kerana kebiasaan mengorek telinga dan akan menjadi masalah bagi pesakit diabetes mellitus .
 
===== Telinga luar dan kebudayaan =====
Walaupun bahagian cuping telinga tidak begitu penting, bahagian ini sering digunakan untuk memperbaiki wajah. Dalam masyarakat Barat, telinga yang terlalu besar dan kelihatan tidak simetri akan memburukkan penampilan. Pembedahan pertama untuk mengatasi hal ini diterbitkan pada [[1881]].
 
[[ImageFail:Studearring.JPG|thumb|Tindik telinga.]]
Telinga juga menjadi tempat perhiasan selama ribuan tahun, terutama dengan menindik telinga.
Dalam beberapa kebudayaan, perhiasan tersebut ditempatkan untuk menarik dan memperbesar daun telinga.
 
==== Telinga tengah ====
Telinga tengah meliputi gegendang telinga, 3 tulang osikel pendengaran (tukul, andas dan rakap). Pinggir tiub Eustachio juga berada di telinga tengah.
 
Baris 38:
Peradangan atau jangkitan pada bahagian telinga ini disebut sebagai ''Otitis Media''.
 
==== Telinga dalam ====
===== Pendengaran =====
[[ImageFail:Cochlea-crosssection.png|thumb|250px|Potongan melintang [[koklea]]. Endolimfa terdapat pada [[skala media]] - kawasan hijau terang pada tengah rajah.]]
Telinga dalam terdiri daripada labirin bertulang, sebuah rangkaian rongga pada [[tulang pelipis]] yang dilapisi [[periosteum]] yang berisi cairan [[perilimfa]] dan labirin bermembran, yang terletak lebih dalam dan memiliki cairan [[endolimfa]]. Di depan labirin terdapat koklea.
 
Baris 47:
Organo corti terdiri daripada sel rambut dan sel penyokong. Di atas sel rambut terdapat membran tektorial yang terdiri dari [[gelatin]] yang lentur, sedangkan sel rambut akan dihubungkan dengan bagian otak dengan saraf vestibulokoklearis.
 
===== Keseimbangan =====
Selain bahagian pendengaran, bahagian telinga dalam terdapat pengesan keseimbangan. Bahagian ini secara struktur terletak di belakang labirin yang membentuk struktur [[utrikulus]] dan [[sakulus]] serta tiga salur separa bulat atau ''kanalis semisirkularis''. Kelima-lima bahagian ini berfungsi mengatur keseimbangan badan dan memiliki sel rambut yang akan dihubungkan dengan bahagian keseimbangan dari saraf vestibulokoklearis.
 
== Organ pendengaran haiwan invertebrata ==
Hanya haiwan vertebrata yang memiliki telinga, walaupun beberapa invertebrata mampu mengesan suara dengan pengesan tertentu. Pada serangga, [[organ timpani]] digunakan untuk mendengar suara.
 
Beberapa hewan juga menggunakan kakinya untuk mengenal suara seperti pada [[labah-labah]]. [[Ulat bulu]] menggunakan bulu pada tubuhnya untuk merasa getaran dan memungkinkan mereka untuk bertindakbalas terhadap bunyi.
 
== Pautan luar ==
* {{en}} [http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3740680.stm Protein behind hearing]
* {{en}} [http://www.maxanim.com/physiology/Cochlear%20Structures/Cochlear%20Structures.htm Effect of sound waves] (Flash animation)
* {{en}} [http://audilab.bmed.mcgill.ca/~daren/3Dear/3d_ear_homepage.html 3D Ear page]
 
 
 
[[Kategori:Organ manusia]]
Baris 136 ⟶ 134:
[[ps:غوږ]]
[[pl:Ucho]]
[[pnt:Ωτίν]]
[[pt:Orelha]]
[[ro:Ureche]]