Mak Yong: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: fr:Mak Yong; perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Makyong''' (atau '''Mak Yong''' atau '''Makyung''') merupakan sejenis tarian Melayu traditional. Drama tari Mak Yong ini merupakan sebagai suatu bentuk drama-tari Melayu yang menggabungkan unsur-unsur ritual, lakonan dan tarian yang digayakan, muzik vokal dan instrumental, lagu, cerita dan teks percakapan yang formal dan bersahaja. Drama-tari ini dipertontonkan terutamanya di Terengganu , Patani, Kelantan]], Kedah, Perlis serta di Kepulauan Riau - Indonesia.
 
Drama tari Mak Yong ini merupakan sebagai suatu bentuk drama-tari Melayu yang menggabungkan unsur-unsur ritual, lakonan dan tarian yang digayakan, muzik vokal dan instrumental, lagu, cerita dan teks percakapan yang formal dan bersahaja. Drama-tari ini dipertontonkan terutamanya di Terengganu, Patani, Kelantan, Kedah, serta di Kepulauan Riau - Indonesia.
Baris 11:
---->
 
== Sejarah Mak Yong ==
 
Mak yong diasaskan di Kerajaan Pattani yang kini merupakan sebahagian daripada Thailand. Oleh kerana ia diwarisi secara lisan dikalangan kampung, usia sebenar Mak Yong tidak dapat dipastikan. Bagaimanapun, fakta yang ia bebas daripada pengaruh-pengaruh luar menunjukkan ia sekurang-kurangnya berusia 800 tahun dan hampir pasti lebih awal lagi. Menurut [[Hikayat Patani]] Mak Yong dibawa ke [[Kelantan]] lebih 200 tahun dahulu. Dari situ ia berkembang ke [[Kedah]] dan negeri-negeri lain.
Baris 43:
Kumpulan generasi ketiga tarian Mak Yong telah dipelopori oleh [[Kumpulan Seri Temenggung]], sebuah kumpulan belia. Guru-guru Mak Yong yang terdiri daripada orang-orang lama dari generasi pertama telah diambil untuk melatih mereka dalam tarian-tarian dan nyanyian-nyanyian Mak Yong yang asli seperti yang terdapat pada masa generasi yang pertama dulu. Dengan latihan itu, unsur-unsur yang asli mula dihidupkan kembali.
 
== Mak Yong di Indonesia ==
Mak Yong berkembang di Indonesia melalui Riau, Lingga, yang pernah menjadi pusat pemerintahan Kerajaan Johor.
 
Baris 61:
* '''Makyong Kalimantan''' - ditemui di Kalimantan, Indonesia.
 
== Latihan tradisi ==
 
Dalam latihan Mak Yong tradisi, setiap pemain akan diajar keseluruhan peranan watak dalam Mak Yong, termasuk Raja, Permaisuri, bangsawan istana dan pelawak termasuk para panglima. Mereka turut diajar pelbagai kisah Mak Yong, termasuk Dewa Muda, Dewa Pecil dan Hijau-hijau Intan Permata.
Baris 69:
Selepas seseorang pelajar telah menguasai kesemua aspek ini mereka akan menamatkan pengajaran dengan melalui upacara ''sembah guru'' sebagai tanda tamatnya pembelajaran Mak Yong.<ref>[http://www.bt.com.bn/en/features/2009/09/15/preserving-grace-mak-yong Preserving the grace of the 'mak yong', Noor Shamsiah Mohamed, KUALA TERENGGANU]</ref>
 
== Rujukan ==
* Mohamed Afandi Ismail. ''Perkembangan Mak Yong Sebagai Satu Seni Teater Tradisional'', terbitan Jun 1975, m.s. 375-80. Dewan Bahasa dan Pustaka.
* [http://prpm.dbp.gov.my/carian.aspx?cari=mak%20yong&domain=PRPM Takrifan Kamus DBP]
Baris 75:
* [http://books.google.com.my/books?um=1&lr=&q=mak+yong Buku-buku yang menggunakan ejaan Mak Yong di Google books.]
 
== Rujukan ==
<div class="references-small"> <references /> </div>
 
== Pautan luar ==
* [http://www.daftarwarisan.gov.my/index.php?page=warisan_keb_home&subpage=show_detail&category=2&id=36 Mak Yong]
* [http://yosri.cwahi.net/BudayaMelayuMakYong.htm Laman web Budaya Dunia]
Baris 85:
* [http://portal.unesco.org/ci/en/files/27243/12144926503IndonesiaMakYong.doc/IndonesiaMakYong.doc Mak Yong: The Icon of the Intangible Malay World]
 
[[Kategori: Teater Tradisional Malaysia]]
 
[[Kategori: Teater Tradisional Malaysia]]
 
[[id:Mak Yong]]
[[en:Mak Yong]]
[[fr:Mak Yong]]
[[nl:Mak Yong]]
[[th:มะโย่ง]]