Piawai emas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Standard emas dipindahkan ke Piawai emas: lebih tepat
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Piawai emas''' atau '''Standard emas''' ialah satu sistem di mana negara-negara yang terlibat memberi komitmen untuk menetapkan harga [[matawang]] domestik mereka dalam jumlah tertentu [[emas]]. WangDi bawah sistem ini, wang negara dan bentuk-bentuk wang lain (seperti [[deposit bank]] dan [[wang kertas]]) boleh ditukar kepada emas pada harga yang ditetapkan. Contohnya, sebuah negara di bawah standard emas menetapkan harga untuk emas pada $100 per auns dan ia akan membeli dan menjual emas dengan harga yang tersebut. Langkah ini menetapkan nilai mata wang, di mana dalam contoh di atas $1 akan bernilai 1/100 auns emas. Selain emas, logam-logam berharga lain boleh digunakan untuk menetapkan standard kewangan seperti standard perak yang biasa digunakan pada tahun 1800-an. Kombinasi standard emas dan perak dikenaldikenali sebagai kedwilogaman.
 
==Sejarah==
Baris 30:
Selain itu, standard emas menggalak negara untuk lebih produktif. Apabila negara mengeksport lebih banyak barang, mereka dapat mengumpulkan lebih banyak emas. Mereka kemudian boleh mencetak lebih banyak wang, yang boleh digunakan untuk pelaburan dan meningkatkan perniagaan yang menguntungkan.
 
Standard emas juga telah mendorong penjelajahan dunia. Ia salah satu sebab mengapa Sepanyol dan negara-negara Eropah yang lain membuat penjelajahan mencari [[Dunia Baru]] pada tahun 1500an iaitu untuk mendapatkan lebih banyak emas dan meningkatkan kemakmuran negara. Emas juga membermemberi inspirasi kepada “Gold Rush” di California dan Alaska ketika tahun 1800an.
 
==Penggunaan semula standard emas dan kesan kepada ekonomi moden==