Kejuruteraan alam sekitar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Kejuruteraan Alam Sekitar dipindahkan ke Kejuruteraan alam sekitar menerusi pelencongan: gaya Wikipedia
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kejuruteraan alam sekitar''' merupakan penggunaan ilmu [[sains]] dan [[kejuruteraan]] untuk membaiki [[alam sekitar]], iaitu untuk menyediakan air, udara dan tanah yang bersih untuk penghabitatan manusia dan [[organisma]] lain serta [[pemulihan alam sekitar|pemulihan]] kawasan [[pencemaran|tercemar]].
 
Kejuruteraan alam skeitarsekitar melibatkan kawalan pencemaran air dan udara, [[kitar semula]], [[pelupusan buangan]], isu [[kesihatan awam]] serta pengetahuan dalam [[undang-undang kejuruteraan alam sekitar]]. Bidang ini juga merangkumi kajian kesan projek pembangunan terhadap alam sekitar.
 
Jurutera alam sekitar mengadakan kajian dalam [[pengurusan buangan]] untuk menilai kebahayaanyakebahayaannya, menyediakan nasihat tentang perawatan dan pengurungan serta menentukan peraturan untuk mengelakkan kecelakaan. Jurutera alam sekitar juga mereka sistem bekalan air serta perawatan air buangan, dan juga cuba menyelesaikan masalah-masalah pencemaran seperti [[hujan asid]] dan [[susutan lapisan ozon]].
 
[[Kategori:Sains alam sekitar]]