Zaman Batu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
'''Zaman Batu''' ialah satu tempoh [[prasejarah]] yang luas semasa [[manusia]] menggunakan [[batu]] untuk membuat alat-[[alat]].
 
Alat-[[alat batu]] diperbuat daripada berbagai-bagai jenis batu. Umpamanya, [[flin]] dan [[rijang]] dibentukkandibentuk (atau [[Batu sumbing|diserpihkan]]) untuk digunakan sebagai [[perkakas pemotongan]] dan [[senjata]], manakala [[basalt]] dan [[batu pasir]] digunakan untuk alat-alat [[batu berasah]], seperti [[batu kisar]]. [[Kayu]], [[tulang]], [[cangkerang]], [[tanduk rusa]] dan bahan-bahan lain juga digunakan secara meluas pada zaman ini. Pada akhir zaman ituini, [[endapan]] (seperti [[tanah liat]]) telah digunakan untuk membuat [[tembikar]]. Satu rentetan inovasi [[teknologi]] [[logam]] mencirikan [[Zaman Tembaga]], [[Zaman Gangsa]] dan [[Zaman Besi]] yang kemudian.
 
Zaman Batu merangkumi penggunaanpenerapan [[teknologi]] pertama yang meluas dalam [[evolusi manusia]] danserta penyebaran [[kemanusiaan]] dari [[savana]] [[Afrika Timur]] ke bahagian-bahagian lain di [[dunia]]. Zaman ini berakhir dengan pengembangan [[pertanian]], [[pembelajinakan]] sebilangan [[haiwan]], dan [[peleburan]] [[bijih]] [[tembaga]] untuk menghasilkan logam. Zaman Batu diistilahkan sebagai ''pra''sejarah kerana manusia masih belum memulakan [[penulisan]] — permulaan [[sejarah]] yang tradisional, iaitu [[sejarah tercatat]].
 
Istilah "Zaman Batu" telah digunakan oleh ahli-ahli [[arkeologi]] untuk menandakan zaman [[Metalurgi|pra-metalurgi]] semasayang alat-alat batubatunya (artifak-[[artifak]]) jauh lebih dapat bertahantahan berbanding dengan alat-alat yang iperbuatdiperbuat daripada bahan-bahan lain (yang lebih lembut). Zaman ini ialah zaman pertama dalam [[sistem tiga zaman]]. danDalam dibahagikanbuku kepadaklasiknya, tiga''Zaman-zaman subzamanPrasejarah'', iaitupada zamantahun [[Paleolitik1865]], [[MesolitikJohn Lubbock]] membahagikan lagi Zaman Batu kepada tiga subzaman, daniaitu zaman [[NeolitikPaleolitik]], oleh [[John LubbockMesolitik]] dalam buku klasiknya, ''Zaman-zaman Prasejarah'', pada tahundan [[1865Neolitik]]. KetigaWalaupun demikian, ketiga-tiga subzaman ini masih boleh dibahagikan lagi. Sebenarnya, turutan fasa-fasa amat berbeza dari satu wilayah (dan [[kebudayaan arkeologi]]) ke satu wilayah yang lain. Sebenarnya, kemanusiankemanusiaan berkembang ke bidang-bidang baru secara berterusan semasa zaman-zaman logam dan oleh itu, adalah lebih baik untuk seseorang mengatakan ''satusesuatu'' Zaman Batu ([[bahasa Inggeris]]: ''a'' ), berbanding dengan si Zaman Batu'' itu (bahasa Inggeris: ''the'').
 
 
==Lihat juga==
* [[HumanEvolusi evolutionmanusia]]
* [[MegalithMegalit]]
* [[LithicPengurangan reductionlitik]]
* [[PrehistoricMuzik musicprasejarah]]
* [[PrehistoricPerang warfareprasejarah]]
 
==Rujukan==