Zaman Kelam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
Dalam [[historiografi]], frasa '''Zaman Kelam''' paling dikenali sebagai [[Zaman Pertengahan Awal]] [[Eropah]], dan berlangsung dari lebih kurang [[476|476 Masihi]] hingga kira-kira [[1000|1000 Masihi]].
 
Konsep "Zaman Kelam" ini dicipta oleh penyokong-penyokong [[humanisme]] dan pada asalnya bertujuan sebagai kritikan umum terhadap sifat [[kesusasteraan]] [[Bahasa Latin Kasar|Latin Lewat]]. Ahli-ahli [[sejarah]] kemudian memperluas erti istilah ini untuk merangkumi bukan sahaja kekurangan [[sastera]] Latin, tetapi juga kekurangan sejarah tertulis sezaman danserta kekurangan pencapaian [[kebudayaan]] yang penting pada umumnya. [[Budaya popular]] memperluas istilah ini lagi sebagai alat untuk menggambarkan [[Zaman Pertengahan]] sebagai suatu tempoh kemunduran, dan memperluas erti memburuknyamemburuk serta memperbesar ruang lingkupnya.
 
Kebangkitan [[arkeologi]] dan bidang-bidang yang lain pada [[abad ke-20]] telah banyak menjelaskan zaman tersebut dan membekalkan pemahaman nuansa tentang perkembangan-perkembangannya yang positif. Istilah-istilah [[penzamanan]] yang lain telahjuga tampil ke muka: [[Zaman Purba Lewat]], [[Zaman Pertengahan Awal]], dan [[Zaman Penghijrahan]], bergantung kepada segi-segi budaya yang ditegaskan.
 
Kebanyakan ahli sejarah moden menolak tanggapan bahawa era itu adalah "Zaman Kelam" melaluidan menunjukkan bahawa idea ini adalah berdasarkan kejahilan tentang zaman itu, bersama-sama dengan stereotaip popular: many previous authors would simply assume that the era was a dismal time of violence and stagnation and use this assumption to prove itself.
 
In [[Britain]] and the [[United States]], the phrase "Dark Ages" has occasionally been used by professionals, with severe qualification, as a term of periodization. This usage is intended as non-judgmental and simply means the relative lack of written record, "silent" as much as "dark."