Tanah besar Asia Tenggara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 02:29, 25 September 2006

Indochina, adalah sebuah kawasan di Asia Tenggara di sebelah timur India dan di belah Selatan negeri China. Kawasan ini mempunyai pengaruh budaya peradaban India dan peradaban China, dan hakikat ini membawa kepada penamaan Indochina bagi kawasan ini.

Fail:360 indochina map.gif
Peta menunjukkan Indochina

Vietnam lebih dipengaruhi pengaruh China sementara Kemboja, Laos dan Thailand lebih mirip kepada pengaruh India. Kini, istilah Indochina digunakan secara mutlak untuk memerikan kawasan Laos, Kemboja dan Vietnam. Indochina Perancis pula menceritakan kawasan takluk yang menjadi jajahan Perancis sehingga Perang Vietnam.

Kerajaan Khmer gagah bertapak di Indochina sehingga campur tangan Eropah dan kejatuhan Kerajaan Champa dan pengluasan Kerajaan Annam. Kemasukan Eropah bermula dalam kurun Ke-16. Dalam kurun Ke-19, Perancis menjajah Cochin dan mengambil Kemboja (1863), Annam (1884) dan Tonkin (1884) sebagai wilayah di bawah perlindungannya. Dalam tahun 1887, jajahan-jajahan ini digabungkan menjadi jajahan Indochina (bandingan dengan permulaan campur tangan British di negeri-negeri Melayu mulai tahun 1874). Laos ditambah kepada jajahan Perancis dalam tahun 1893.

Pautan Luar