Si Tanggang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pmlineditor (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 110.137.91.34 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 49:
Kisah Si Tenggang kerap kali dijadikan tema dalam karya-karya Melayu serta digambarkan dalam televisyen dan filem supaya dapat dipadankan dengan kehidupan zaman moden. Berikut adalah antara beberapa karya yang dihasilkan:
 
* [[Imej:Poster Si Tanggang.jpg|thumb|Poster promosi filem Si Tanggang (1961)]] ''[[Si Tanggang (filem)|Si Tanggang]]'' (1961), sebuah filem arahan [[Jamil Sulong|Dato' Haji Jamil Sulong]]. Watak Si Tanggang dipegang oleh [[Jins Shamsudin]]. Filem ini ditayangkan semula dalam saluran televisyen Malaysia sehingga hari ini.
* ''The travel journals of Si Tenggang II'' (1979, ASIN: B0000D7NFT), oleh [[Muhammad Haji Salleh]]. Buku ini merupakan koleksi puisi yang bertumpu kepada tema Si Tanggang. Antaranya ialah ''si tenggang's homecoming'' yang menjadi bahan pelajaran di sekolah-sekolah di [[Malaysia]]. Dalam puisi ini, Muhammad Haji Salleh memperkenalkan Si Tenggang II, versi Si Tanggang yang mempunyai nilai-nilai positif. Si Tenggang digambarkan sebagai seorang perantau yang memperoleh banyak pengalaman dari dunia luar dan mengalami perubahan dalam dirinya. Dia menjadi lebih matang dan, tidak seperti cerita asal, tidak menyombongkan diri. Puisi ini melihat kisah Si Tanggang dari sudut positif.
* ''Nakhoda Tanggang'', sebuah drama televisyen Melayu yang mula ditayangkan di saluran [[RTM]] [[TV1]] pada [[22 Mei]] [[1997]].