Wikipedia:Bahagian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurniasan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
KLITE789 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{panduan}}
{{terjemahan|en|Wikipedia:Section}}
 
{{gaya}}
 
Sesebuah halaman harus dibahagi kepada '''bahagian''' (''section'') dengan menggunakan sintaks pengatas bahagian. Halaman yang menggunakan lebih daripada tiga pengatas bahagian akan dijanakan jadual kandungan (''table of contents'', TOC) secara automatik. Laman ini menjelaskan sintaks unsur-unsur ini.
Satu laman boleh dibahagikan kepada '''seksyen''', mengunakan sintaks seksyen header.
 
==Pembentukan dan penomboran bahagian==
Sila lihat [[MediaWiki feature list]]
{{for|butiran cara menamakan bahagian, atau penggunaan bahagian yang betul pada struktur rencana |Wikipedia:Panduan tataletak}}
 
'''Bahagian''' terbentuk dengan menaipkan pengatasnya seperti berikut.
==Penciptaan bahagian==
'''Bahagian-bahagian''' dibuat dengan membuat pengatas-pengatasnya, lihat [[:en:Wikipedia:Section#Creation of sections]]
 
<pre>
==Bahagian==
 
===Bahagian kecilSubbahagian===
 
====Subbahagian kecilSub-subbahagian====
</pre>
Tolong ''jangan'' gunakan hanya satu tanda sama dengan di setiap belah kata ({{xt|<nowiki>=Heading=</nowiki>}}). Ini akan menyebabkan pengatas bahagian menjadi sebesar tajuk laman.
 
Setiap nama pengatas bahagian (termasuk subbahagian) sewajarnya unik pada halaman. Jika nama pengatas yang sama dipakai lebih daripada sekali dalam satu laman, masalah berikut akan timbul:
==Jadual kandungan (TOC)==
* [[Bantuan:Pautan wiki|Pautan dalam (''wikilink'')]] pada bahagian, dalam bentuk {{xt|<nowiki>[[Tajuk rencana#Pengatas bahagina]]</nowiki>}}, akan berpaut kepada bahagian pertama yang empunya nama itu dalam laman, padahal ia mungkin bukanlah bahagian yang disasarkan oleh pautan itu.
* Apabila sesuatu bahagian yang berkongsi nama itu disunting, sejarah dan ringkasan penyuntingan akan kekaburan bahagian mana yang disunting.
* Apabila meyimpan laman selepas menyunting bahagian, pelayar mungkin berpandu arah ke bahagian yang salah.
 
===TOC piawaiPenomboran===
Untuk pengguna berdaftar yang memasang "[[Khas:Keutamaan#preftab-1|Nomborkan tajuk secara automatik]]" dalam tetapan keutamaannya, bahagian-bahagiannya diberi nombor pada jadual kandungan dan di awal setiap pengatas bahagian.
Bagi setiap laman yang mempunyai lebih dari tiga tajuk, sebuah '''jadual isi kandungan (TOC)''' secara automatik akan diadakan daripada tajuk-tajuk bahagian, melainkan:
*(bagi seorang pengguna) keutamaan diset untuk memadamkannya
*(bagi sebuah rencana) di dalam kotak suntingan ditambah [[Help:Magic words|perkataan sakti]] <tt><nowiki>__NOTOC__</nowiki></tt>
 
==Jadual isi kandungan (TOC)==
Dengan adanya <nowiki>__FORCETOC__</nowiki> atau <nowiki>__TOC__</nowiki> di dalam wikitext sebuah TOC akan ditambahkan walaupun sesebuah laman tertentu mempunyai jumlah tajuk yang kurang daripada empat tajuk.
{{Jalan pintas|WP:TOC}}
{{For|kandungan Wikipedia|Portal:Kandungan}}
Untuk setiap laman yang lebih daripada tiga pengatas, sebuah '''jadual isi kandungan (''table of contents'', TOC)''' dijana secara automatik daripada pengatas bahagian, melainkan:
*(untuk pengguna) anda mematikan fungsi ini dalam [[Khas:Keutamaan|keutamaan]] anda
*(untuk rencana) [[Bantuan:Kata sakti|Kata sakti]] <tt><nowiki>__NOTOC__</nowiki></tt> (dengan '''dua tanda garis bawah (''underscore'')''' di setiap belah kata) dibubuh pada rencana
 
===Menentukan kedudukan jadual isi kandungan===
Dengan <nowiki>__FORCETOC__</nowiki>, TOC akan diletakkan sebelum tajuk bahagian yang pertama. Dengan <nowiki>__TOC__</nowiki>, ia akan diletakkan di kedudukan kod ini. Ini membenarkan sebarang penentududukan, contohnya di kanan, dan di dalam di dalam sel jadual, ia juga membenarkan TOC muncul berkali-kali dalam sebuah laman, contohnya di dalam setiap bahagian (ditunjukkan di [[m:Help talk:Section]]; walaubagimanapun, ini nampaknya berguna hanya jika bahagian tesebut adalah panjang, supaya TOC hanya mengambil sebahagian kecil daripada jumlah ruang tersebut.).
Apabila <tt><nowiki>__FORCETOC__</nowiki></tt> atau <tt><nowiki>__TOC__</nowiki></tt> (dengan '''dua tanda garis bawah''' di setiap belah kata) ditaipkan dalam teks wiki, jadual isi kandungan dipaparkan walaupun lamannya tidak lebih tiga pengatasnya.
 
Dengan <tt><nowiki>__FORCETOC__</nowiki></tt>, jadual kandungan diletakkan sebelum pengatas bahagian pertama. Dengan <tt><nowiki>__TOC__</nowiki></tt>, ia diletakkan di kedudukan yang sama dengan kod ini. Sepatutnya ada teks pendahuluan rencana sebelum jadual isi kandungan. Biarpun disaran supaya meletakkan pengatas selepas jadual isi kandungan, <tt><nowiki>__TOC__</nowiki></tt> boleh digunakan untuk untuk memperbaiki kedudukan jadual isi kandungan, khususnya apabila jadual itu kelihatan terlalu rendah apabila dibiarkan berada di atas pengatas pertama begitu sahaja.
Thus there may be some introductory text before the TOC, known as the "lead". Although usually a header after the TOC is preferable, <nowiki>__TOC__</nowiki> can be used to avoid being forced to insert a meaningless header just to position the TOC correctly, i.e., not too low.
 
====Mengapungkan jadual isi kandungan====
Preferences can be set to number the sections automatically.
Kadang-kadang, jadual isi kandungan boleh diapungkan ke kanan atau kiri dengan menggunakan templat {{tl|TOC kanan}} atau {{tl|TOC kiri}} jika ia diperlukan dalam tataletak rencana, ataupun apabila tetapan jadual isi kandungan yang sediakala bertindan dengan unsur-unsur lain pada laman rencana. Sebelum mengapungkan jadualnya, pertimbangkan garis-garis panduan berikut:
 
# Jika mutu penampilan rencana akan terjejas oleh perubahan, jangan apungkan jadual isi kandungan.
In a page calling a [[Help:Template|template]] with sections, the sections in the template are numbered according to their position in the rendered page, e.g. if the template tag is in the third section, then the first section of the template is numbered four. Any text in the template before its first section shows up as part of the section with the template tag, and any text after the tag before a new header shows up as part of the last section of the template. This may be done deliberately, but can usually better be avoided (see also below).
# Jika diapungkan, jadual isi kandungan harus diletakkan selepas bahagian pendahuluan teks wiki demi kekonsistenan. Pengguna alat [[pembaca skrin]] tidak menjangkakan apa-apa teks di antara jadual isi kandungan dan pengatas pertama, maka ketiadaan teks di atas jadual isi kandungan boleh mengelirukan. Lihat [[Wikipedia:Kemudahan_pembacaan#Struktur_rencana]]
# Apabila jadual isi kandungan diapungkan, semak sama ada tataletak laman terjejas jika jadual isi kandungan disorokkan oleh pengguna.
# Jika senarai bahagiannya panjang lebar, maka jadual isi kandungannya mungkin terlalu panjang. Jadual isi kandungan, baik terapung mahupun tidak, boleh dikenakan templat {{tl|TOC limit}} untuk memendekkan jadual isi kandungan dengan menyorokkan subbahagian yang tersarang (''nested section'').
# Jadual isi kandungan yang sediakala diletakkan sebelum baris pengatas pertama, dan selepas apa jua teks pendahuluan (melainkan diubah oleh penyunting laman). Jika ringkasan pendahuluannya terlalu panjang sehingga pembaca terpaksa menatal (menskrol) ke bawah semata-mata untuk mencari jadual isi kandungannya, anda boleh mengapungkan jadual isi kandungan supaya ia kelihatan menghampiri bahagian atas rencana. Setidak-tidaknya, jadual isi kandungan terapung sewajarnya terletak selepas perenggan pertama teks pendahuluan.
# Jika jadual isi kandungan yang luas diapungkan, ini akan menyebabkan lajur teks bacaan menjadi lebih sempit bagi pengguna yang skrinnya berleraian rendah (''low resolution''). Jika lebar jadual isi kandungan mencecah 30% skrin pengguna (lebih kurang dua kali saiz bar pandu arah Wikipedia di kiri), maka ia tidak sesuai diapungkan. (Peratusan tersebut berdasarkan anggapan ''setup'' pengguna yang biasa.)
# Jika jadual isi kandungan terletak di sekitar imej atau petak terapung yang lain, ia boleh terapung selagi lajur teks tidak menjadi lebih sempit daripada 30% lebar skrin pengguna.
# Jadual isi kandungan yang terapung di kiri boleh menjejaskan senarai berbulet mahupun bernombor.
 
===Mengehadkan kedalaman jadual isi kandungan===
===TOC padat===
Apabila sesuatu laman rencana atau projek mempunyai banyak sangat subbahagiannya, ada baiknya anda menyorokkan subbahagian tahap rendah dari jadual isi kandungan. Anda boleh menentukan had untuk aras bahagian terendah yang boleh dipaparkan dengan menggunakan {{tlp|TOC limit|2=limit=''n''}}, yang mana ''n'' ialah bilangan tanda = yang digunakan di setiap belah pengatas bahagian aras terendah yang boleh dipaparkan (cth. 3 untuk memaparkan ===bahagian=== sambil menyorokkan ====bahagian====). Parameter limit=''n'' juga boleh dipakai sama caranya untuk {{tl|TOC kiri}} atau {{tl|TOC kanan}}.
 
===Pautan kepada jadual isi kandungan===
Where you have a large number of very short headings (such as letters of the alphabet) you can get a very long table of contents. An alternative is a '''compact TOC'''. If you have a template at "Template:compactTOC" such as [[en:Template:compactTOC|Wikipedia's]], you can insert the following text:
Jadual isi kandungan dijana secara automatik dengan id HTML "toc". Anda boleh membuat pautan kepada jadual itu dengan <nowiki>[[#toc]]</nowiki>:
* Halaman sama:
** kod wiki: <nowiki>[[#toc|Kandungan]]</nowiki>
** pautan: [[#toc|Kandungan]]
* Halaman lain:
** kod wiki: <nowiki>[[Bantuan:Penanda wiki#toc|Kandungan]]</nowiki>
** pautan: [[Bantuan:Penanda wiki#toc|Kandungan]] (laman bantuan penanda wiki)
 
==Pautan bahagian==
<tt><nowiki>{{compactTOC}}</nowiki></tt>
Dalam kod HTML, setiap bahagian ada atribut "id" yang memegang tajuk bahagian. Inilah yang membolehkan [[w:hyperlink|pembuatan pautan]] terus kepada bahagian. Penambat bahagian (''section anchor'') ini digunakan secara automatik oleh MediaWiki apabila ia menjana jadual isi kandungan sesuatu laman; maka, apabila anda mengklik pengatas bahagian pada jadual isi kandungan, anda akan terus dibawa ke bahagian itu. Selain itu, penambat bahagian boleh dipautkan terus ke sebahagian dalam laman secara manual.
 
Misalnya, kod HTML yang dijana pada awal bahagian adalah seperti berikut:
which looks like this:
<pre><nowiki><h2><span class="mw-headline" id="Section_linking">Section linking</span></h2></nowiki></pre>
 
Pautan kepada bahagian ini ([[Wikipedia:Bahagian#Pautan bahagian|Pautan bahagian]]) berbentuk seperti berikut:
[[#A|A]] [[#B|B]] [[#C|C]] [[#D|D]] [[#E|E]] [[#F|F]] [[#G|G]] [[#H|H]] [[#I|I]] [[#J|J]] [[#K|K]] [[#L|L]] [[#M|M]] [[#N|N]] [[#O|O]] [[#P|P]] [[#Q|Q]] [[#R|R]] [[#S|S]] [[#T|T]] [[#U|U]] [[#V|V]] [[#W|W]] [[#X|X]] [[#Y|Y]] [[#Z|Z]]
:<tt><nowiki>[[Wikipedia:Bahagian#Pautan bahagian|Pautan bahagian]]</nowiki></tt>
 
Untuk membuat pautan kepada bahagian di laman yang sama, gunakan <tt><nowiki>[[#tajuk bahagian|teks paparan]]</nowiki></tt>. Untuk pautan kepada bahagian di laman lain, gunakan pula <tt><nowiki>[[tajuk laman#tajuk bahagian|teks paparan]]</nowiki></tt>.
You can do similar things with years or decades e.g.
 
Penambat tidak mengendahkan kedalaman bahagian; maka pautan kepada subbahagian atau sub-subbahagian dsb. berbentuk <tt><nowiki>[[#tajuk subbahagian]]</nowiki></tt> dan <tt><nowiki>[[#tajuk sub-subbahagian]]</nowiki></tt> dsb.
[[#1900s|1900s]] - [[#1910s|1910s]] - [[#1920s|1920s]] - [[#1930s|1930s]] - [[#1940s|1940s]] - [[#1950s|1950s]] - [[#1960s|1960s]] - [[#1970s|1970s]] - [[#1980s|1980s]] - [[#1990s|1990s]] - [[#2000s|2000s]]
 
Tanda garis bawah dan nombor dibubuh pada nama bahagian yang terkongsi. Cth. untuk tiga bahagian bernama "Contoh", nama-namanya (untuk membuat pautan bahagian) haruslah berbentuk "Contoh", "Contoh_2" dan "Contoh_3". Akan tetapi, selepas menyunting bahagian "Contoh_2" atau "Contoh_3" (lihat di bawah), anda masih tiba di bahagian "Contoh" pertama dari [[Bantuan:Ringkasan penyuntingan|ringkasan penyuntingan]].
Both of the above make use of section linking, see below.
 
Jika bahagian itu ada pengatas jarak kosong, ini menyebabkan adanya pautan dalam jadual isi kandungan yang tidak berfungsi. Untuk menghasilkan sasaran penambat target tanpa pengatas bahagian, gunakan templat {{tl|anchor}} atau rentang: <tt><nowiki><span id="anchor_name"></span></nowiki></tt>.
See also [[w:en:Wikipedia:Section#Compact_TOC|compact TOC]].
 
'''Catatan:'''
==Pemautan bahagian==
* Penggunaan [[Khas:Keutamaan#preftab-2|ciri pemformatan tarikh]] pada pengatas bahagian merumitkan pemautan bahagian.
Di dalam kod HTML untuk setiap bahagian, terdapat satu elemen penambat ([[Bahasa Inggeris|BI]]: ''anchor'') [http://en.wikipedia.org/wiki/HTML_element#Links_and_anchors elemen HTML "a"] dengan kedua-dua atribut "''name''" dan "id" memegang tajuk bahagian tersebut. Ini membolehkan [[w:hyperlink|pautan]] terus ke bahagian-bahagian dilakukan. Penambat-penambat bahagian ini secara automatiknya akan digunakan oleh MediaWiki ketika menjanakan TOC untuk laman berkenaan, tetapi anda juga boleh menggunakan mereka untuk memautkan mereka secara manual terus ke satu-satu bahagian di dalam sesebuah laman.
* Teks pengatas bahagian yang dijadikan pautan dalam tidak merumitkan dari segi pemautan bahagian; bagaimanapun, penyunting yang menetapkan keutamaan supaya bahagian disunting dengan mengklik pengatas tidak dapat mengklik pautan-pautan ini:
**[[#Demo a]]
**[[Wikipedia:Bahagian#Demo http:.2F.2Fa]]
**http://meta.wikimedia.org/wiki/Help:Section#Demo_http:.2F.2Fa
* [[Bantuan:Pautan berpaip#Teknik paip|Teknik paip]] tidak berkesan untuk pautan bahagian:
** <tt><nowiki>[[#bahagian|]]</nowiki></tt> -> [[#bahagian|]]
** <tt><nowiki>[[laman#bahagian|]]</nowiki></tt> -> [[laman#bahagian|]]
** <tt><nowiki>[[ruang nama:laman#bahagian|]]</nowiki></tt> -> [[ruang nama:laman#bahagian|]]
<!--
===Pautan dan lencongan bahagian===
Pautan yang menentukan bahagian pada laman lencongan berpadan dengan pautan kepada bahagian laman yang disasarkan oleh lencongan itu.
 
[[Wikipedia:Lencongan|Lencongan]] kepada bahagian laman juga berkesan, cth. cuba the redirect page [[Help:Section linking and redirects|Section linking and redirects]].
 
A complication is that, unlike renaming a page, renaming a section does not create some kind of redirect.
Sebagai contoh, kod html yang dijanakan pada permulaan bahagian ini adalah:
Also, there is no separate [[Help:What links here|backlink feature for sections]], pages linking to the section are included in the list of pages linking to the page. Possible workarounds:
<pre><nowiki><p><a name="Pemautan_bahagian" id="Pemautan_bahagian"></a></p>
*Instead of linking directly to a section, link to a page that redirects to the section; when the name of the section is changed, change the redirect target. This method also provides more or less a "what links here" for sections (look for redirects linking to the page, select the one linking to the section; this may be recognized from the name even if the section name has changed).
<h2>Pemautan bahagian</h2></nowiki></pre>
*Put an penambat and link to that
*Put a comment in the wikitext at the start of a section listing pages that link to the section
*Make the section a separate page/template and either transclude it into, or just link to it from, its parent page; instead of linking to the section one can then link to the separate page.
 
Redirect pages can be categorized by adding a category tag after the redirect command. In the case that the target of the redirect is a section, this has to some extent the effect of categorizing the section: through the redirect the category page links to the section; however, unless an explicit link is put, the section does not link to the category. On the category page, redirects are displayed with class redirect-in-category, so they can be shown in e.g. italics; this can be defined in [[MediaWiki:Common.css]]. See also [[WP:Categorizing redirects]].
Sebuah pautan ke bahagian ini ([[Wikipedia:Bahagian#Pemautan_bahagian|Pemautan bahagian]]) adalah seperti berikut:
-->
<pre><nowiki>[[Help:Section#Section_linking|Section Linking]]</nowiki></pre>
==Menyunting bahagian==
Bahagian boleh disunting secara berasingan dari seluruh laman dengan mengklik pautan berlabel "[sunting]" dekat pengatas itu, atau mengklik-kanan pengatas bahagian, bergantung pada tetapan [[Khas:Keutamaan|keutamaannya]]. Ini namanya "ciri penyuntingan bahagian" (<nowiki>Keutamaan -> Menyunting -> "Bolehkan penyuntingan bahagian melalui pautan [sunting]"</nowiki>). Ciri ini akan membawa anda kepada laman penyuntingan yang ber-URL seperti berikut:
 
{{fullurl:Wikipedia:Bahagian|action=edit&section=2}}
 
Diingatkan di sini bahawa ''nombor'' bahagian digunakan, bukan ''tajuk''nya; subbahagian juga diberikan nombor tunggal, cth. bahagian 2.1 boleh diberi nombor 3, kemudian bahagian 3 diberi nombor 4, dsb. Anda juga boleh terus menaipkan URL laman penyuntingan sebegini dalam ruangan alamat pelayar anda.
Dari laman yang sama, anda boleh menggunakan <tt><nowiki>[[#id|link_label]]</nowiki></tt>, dan dari laman lain <tt><nowiki>[[page_name#id|link_label]]</nowiki></tt>.
 
Ciri ini memudahkan kita jika kerja suntingan tidak melibatkan bahagian lain atau teks dari bahagian lain (jika diperlukan, buka pautan sunting bahagian dalam tetingkap/tab baru, atau ketika menyunting bahagian, buka halaman utama dalam tetingkap/tab yang lain). Penyuntingan bahagian meringankan alleviates masalah menyunting laman-laman yang besar.
Sebuah garis bawah, "<code>_</code>" dan angka akan ditambahkan untuk menduplikasikan nama-nama bahagian. Contohnya, untuk tiga bahagian bernama "Contoh", nama-nama (untuk pemautan bahagian) yang akan terhasil adalah "Contoh", "Contoh_2" dan "Contoh_3".
 
Peletakan "<nowiki>__NOEDITSECTION__</nowiki>" di mana-mana sahaja dalam laman akan menggugurkan pautan sunting, tetapi tidak mematikan fungsi penyuntingan begitu sahaja, kerana URL dan fungsi klik-kanan pada bahagian masih berkesan.
Ambil perhatian bahawa penggunaan [[:m:Help:Preferences#Date_and_time|ciri pemformatan tarikh]] pada pengatas bahagian akan merumitkan pemautan bahagian.
 
Anda boleh menyunting bahagian sebelum atau selepasnya untuk menambahkan bahagian baru, atau menggabungkan bahagian dengan memadamkan pengatas; tetapi dalam hal ini, nama bahagian yang dimuatkan dalam ringkasan penyuntingan adalah tidak betul dan wajar diubah atau dipadamkan.
Sebuah pautan dalaman pada pengatas bahagian tidak membawa kepada kerumitan:
<!--
*[[#Demo_a]]
===Menambahkan bahagian di hujung===
<font id="Section_linking_bugzilla_917" />Sebuah pautan luar pada pengatas bahagian seakan tidak membenarkan pemautan ke bahagian tersebut dari dalam MediaWiki, melainkan dari TOC:
On talk pages and pages with in the wikitext the code <nowiki>__NEWSECTIONLINK__</nowiki> a special link labeled "{{MediaWiki:addsection}}" or "+" is provided to add a new section to the end of the page.
*[[Wikipedia:Bahagian#Demo_http:.2F.2Fa]]
The URL for such an action looks like:
*http://meta.wikimedia.org/wiki/Help:Section#Demo_http:.2F.2Fa
 
{{fullurl:Wikipedia:Sandbox|action=edit&section=new}}.
Bagi pemautan ke satu kedudukan rawak pada sesebuah laman lihat [[Bantuan:Pautan#Pemautan_ke_satu_laman|pemautan ke satu laman]].
 
In this case, a text box having as title "{{MediaWiki:subject}}", will appear and the content you type in it will become the name of the new section heading. There is no inputbox for the [[Help:edit summary|edit summary]]; it is automatically created.
=== Perihal berpaut bahagian dan alihan ===
A link that specifies a section of a redirect page corresponds to a link to that section of the target of the redirect.
 
:See also [[Help:Edit summary#Section editing|linking in an edit summary to a section]], [[Help:Edit summary#"Post a comment" talk page feature|"Post a comment" feature]].
A [[Help:Redirect|redirect]] to a section of a page goes to the top of the page. One can use it anyway as a clarification, and at least it works when clicking on the link from the redirect page.
 
===Editing before the first section===
A complication is that, unlike renaming a page, renaming a section does not create some kind of redirect. Also there is no separate [[Help:What links here|what links here]] feature for sections, pages linking to the section are included in the list of pages linking to the page. Possible workarounds:
By default, there is no link to edit the lead section of a page, so the entire page must edited. Lead section editing can be enabled through ''[[Special:Preferences]] → Gadgets → User interface gadgets: editing → Add an [edit] link for the lead section of a page.''
*put an anchor and link to that
*put a comment in the wikitext at the start of a section listing pages that link to the section
*make the section a separate page/template and either transclude it into, or just link to it from, its parent page; instead of linking to the section one can then link to the separate page.
 
===Preview===
==Penyuntingan bahagian==
The preview in section editing does not always show the same as the corresponding part of the full page, e.g. if on the full page an image in the previous section intrudes into the section concerned.
 
=== Perkara umum ===
 
Sections can be separately edited ("section editing feature") by right clicking on the section header and/or special edit links, depending on the preferences set, and by a url like
 
http://meta.wikimedia.org/w/wiki.phtml?title=Help:Section&action=edit&section=2
 
(Note that here section ''numbers'' are used, not section ''titles''; subsections have a single number, e.g. section 2.1 may be numbered 3, section 3 is then numbered 4, etc.)
 
This is convenient if the edit does not involve other sections and one needs not have the text of other sections at hand during the edit (or if one needs it, open the section edit link in a new window, or during section editing, open "Cancel" in a window). Section editing alleviates some problems of large pages.
 
"<nowiki>__NOEDITSECTION__</nowiki>" anywhere on the page will remove the edit links. It will not disable section editing itself, right clicking on the section header and the url still work.
 
Inserting a section can be done by editing either the section before or after it, merging with the previous section by deleting the header.
 
===Pratonton===
 
The preview in section editing does not always show the same as the corresponding part of the full page, e.g. if on the full page an image in the previous section intrudes into the section concerned.
 
The edit page shows the list of templates used on the whole page, i.e. also the templates used in other sections.
 
=== Bahagian kecil Subsections===
Subsections are included in the part of the section that is edited. Section numbering is relative to the part that is edited, so on the relative top level there is always just number 1, relative subsections all have numbers starting with 1: 1.1., 1.2, etc.; e.g., when editing subsection 3.2, sub-subsection 3.2.4 is numbered 1.4. However, the heading ''format'' is according to the absolute level.
 
===Editing a footnote===
Subsections are included in the part of the page that is edited. Whether there is automatic section numbering is determined by the number of sections concerned, i.e. one plus the number of sub- and subsub-sections, etc. Section numbering is relative to the part that is edited, so on the relative top level there is always just number 1, relative subsections all have numbers starting with 1: 1.1., 1.2, etc.; e.g., when editing section 3.2, section 3.2.4 is numbered 1.4. However, the header ''format'' is according to the absolute level.
To edit a footnote rendered in a section containing the code <nowiki><references /></nowiki>, edit the section with the footnote mark referring to it, see [[Help:Footnotes]]. However, the resulting text of the footnote is not shown in a preview of the section via "Show preview", so any mistake made by the editor will not be discovered until after the section edit is saved via "Save page". A workaround is to temporarily add a <nowiki><references/></nowiki> or <nowiki>{{reflist}}</nowiki> tag at the end of the section prior to previewing it. But after you are satisfied with the text of the reference shown in the preview, this temporary tag must be removed before the edit is saved.
 
===Editing a page with large sections===
===Menyunting bahagian sebelum bahagian pertama===
 
Currently there is no link for editing the part before the first heading ({{bug|156}}), except in the classic skin by right clicking on the page header, but the URL works, e.g. for this page:
 
http://meta.wikimedia.org/w/wiki.phtml?title=Help:Section&action=edit&section=0
 
A less cumbersome way to obtain this link is to use any section edit link of the page, and change the number of the section to zero. With Javascript a link can be added, see [[w:en:Wikipedia:WikiProject User scripts/Scripts/Edit Top]]. For those fluent in PHP, it is possible to generate the link using the following code:
 
<pre>
function GenerateTopEditLink() {
 
$beginning = $_SERVER['PHP_SELF'];
$ending = ( isset($_SERVER['QUERY_STRING']) ) ? $_SERVER['QUERY_STRING'] : '';
 
$title = '';
 
if (strlen($ending)>0) {
$vals = array();
$ending = str_replace('?','', $ending);
parse_str($ending, $vals);
$title = $vals["title"];
} else {
$tmp = parse_url($beginning);
$tmp = $tmp["path"];
$beginning = dirname($tmp);
$title = basename($tmp);
}
return $beginning . '?title=' . $title . '&action=edit&section=0';
}
</pre>
 
See also [[Help:Edit summary#Section title as automatic edit summary]], [[Help:Section editing demo]].
 
{{Help:Editing sections of included templates}}
 
==Menyunting halaman yang mengandungi bahagian besar==
If a page has very large sections, or is very large and has no division into sections, and one's browser or connection does not allow editing of such a large section, then one can still:
*append a section by specifying a large section number (too large does not matter); however, one has to start with a blank line before the new section headerheading
*append content to the last section by not starting with a blanksection lineheading; however, with the limitations of one's browser or connection, one cannot revert this, or edit one's new text.
 
If one can view the wikitext of a large section, one can divide the page into smaller sections by step by step appending one, and finally deleting the original content (this can be done one large section at a time). Thus temporarily there is partial duplication of the content, so it is useful to put an explanation in the edit summary.
 
===Sections within parser functions===
==Membuka pautan dalam tajuk ke tetingkap baru==
When conditionally (using a [[Help:Magic words|parser function]])
transcluding a template with sections, edit links of this and subsequent sections will edit the wrong section or give the error message that the section does not exist (although the page (including TOC) is correctly displayed and the TOC links correctly). This is because for the targets of the edit links the content of conditionally included templates is considered part of the page itself, and the sections are counted after expansion.
 
Thus the edit links of the sections of the included template link to the page itself instead of the template, and the edit links after the included template link to the correct page but the wrong section number.
When right click editing is enabled, you cannot right click a link in a header to open it in a new window, etc. However most browsers have an alternative way of doing that (Mozilla: middle click, <tt>ctrl+left</tt> click, type ahead find, TAB navigation; IE: <tt>shift+left</tt> click).
 
More generally conditional sections give such a complication.
==Garis pembahagi lintang==
 
The problem does not occur when transcluding a template with a conditional name (which has more advantages). Use {{tim|void}} for the template to transclude to produce nothing.
A horizontal dividing line as a division demarcation is not taken into account in the section numbering and TOC. Therefore it should not be used for dividing a page in sets of sections.
 
{{Help:Editing sections of included templates}}
==Garis atau bahagian "Lihat juga"==
 
If a page consists of sections and a "see also" refers to the whole page, then make it a separate section. This is to avoid it becoming part of the prior section, to make it visible in the TOC, and to make it easily accessible through the TOC.
 
Alternatively, a "see also" line is sometimes put at the beginning.
 
A "see also" belonging to just one section can be put in that section: within a paragraph, as a separate paragraph, or as a subsection.
 
==Text in a large font that should not begin a section==
 
When using text in a large font that should not begin a section, e.g. to show a font, use something like
 
<nowiki><b><span style="font-size:120%"> Example text </span></b></nowiki>
 
giving
 
<b><span style="font-size:120%"> Example text </span></b>
 
==Ruang kosong sebagai tajuk==
 
If a (sub)section has a blank space as header, it results in a link in the TOC that does not work.
 
==Sections vs. separate pages vs. transclusion==
 
===Sections vs. separate pages vs. transclusion===
Advantages of separate pages:
*# [[help:what links here|what links here]] feature
# separate edit histories
*automatic redirect on renaming
# some template limits apply ''per page''
*redirect to a section is not possible
# automatic redirect on renaming
*loading a small page is faster than loading a large page
# loading ''one'' small page is faster than loading ''one'' large page – but are readers more likely to want to use just one section or to browse many of the sections of the topic? – see advantages of combined pages
 
# can separately be put in categories (however, see also below)
Advantages of one large page with sections:
# with [[Semantic MediaWiki]]: have separate annotations
*loading one large page is faster and more convenient than loading several small ones
*searching within one large page (the page itself or the wikitext) with a local search function is faster and in some respects better than searching several pages (for which one has to search the whole project); also the TOC provides for convenient navigation.
 
Another alternative is [[Help:Template#Composite_pages|composing a page of other pages using the template feature]] (creating a [[w:compound document|compound document]] by [[w:transclusion|transclusion]]). This allows easy searching within the combined rendered page, but not in the combined wikitext. Titles have to be provided.
 
==Pembahagian kecil secara am==
*Sections of a page are adjacent, and the end of the last section coincides with the end of the page, i.e., all the text within the page is in a section other than a possible part before the first section.
*The same applies at lower levels, i.e. in sections and subsections.
*In a list in a section, each list item is a kind of subsection; however, lists need not be adjacent, i.e., between lists there may be content at the section level, after which the list items of the following list are content which is down again to list item level.
*In HTML, a list item may contain several sublists, not necessarily adjacent; thus there may be parts of the list not only before the first sublist, but also between sublists, and after the last one; however, in wiki-syntax-lists, sublists follow the same rules as sections (see the first item in this list): the only possible part of the list not in sublists is before the first sublist.
 
See also [[Help:List#Continuing a list item after a sub-item|continuing a list item after a sub-item]] and {{tim|List demo}}.
 
Advantages of one combined page with sections:
== Bahagian untuk penunjukan di atas==
# loading ''one combined'' page is ''faster and more convenient'' than loading ''several divided'' ones
# searching within one large page or its wikitext with a local search function is faster and has advantages over searching several pages using the site search engine or a web search engine
# the TOC provides for convenient navigation.
# more likelihood of editorial cohesion of a concept compared to having several definitions likely to be independently edited
# duplication of items relevant to each section, such as navigation templates and infoboxes is avoided
 
An alternative is [[Help:Template#Composite pages|composing a page of other pages using the template feature]] (creating a [[w:compound document|compound document]] by [[w:Wikipedia:transclusion|Transclusion]]). This allows easy searching within the combined rendered page, but not in the combined wikitext. As a disadvantage, a title for each page has to be provided. For the pre-expand include size limit this is disadvantageous even compared with one large page: the pre-expand include size is the sum of the pre-expand include sizes of the components plus the sum of sizes of the wikitexts of the components.-->
=== Penunjukan [[a]] ===
This section is linked to from [[#Linking to a section]].
 
==Bahagian tunjuk cara==
=== Penunjukan http://a ===
===Tunjuk cara http://a===
This section is linked to from [[#Linking to a section]].
Bahagian ini dipautkan dari [[#Pautan bahagian]].
 
==Lihat juga==
*[[Help:Preferences]]
 
{{H:f|langs=|enname=SectionBahagian}}
 
[[Category:Bantuan unsur rencana Wikipedia]]
[[Kategori: Garis panduan gaya penulisan|Bahagian]]
 
[[als:Hilfe:Inhaltsverzeichnis]]
[[ar:مساعدة:قسم]]
[[de:Hilfe:Inhaltsverzeichnis]]
[[en:Help:Section]]
[[fa:راهنما:بخش]]
[[it:Aiuto:Sezioni]]
[[he:עזרה:תוכן עניינים]]
[[hu:Wikipédia:Fejezet]]
[[ja:Help:セクション]]
[[pl:Wikipedia:Dzielenie artykułów na sekcje]]
[[pt:Ajuda:Secção]]
[[ru:Справка:Секции]]
[[si:විකිපීඩියා:SECT]]
[[tt:Bülek]]
[[yi:הילף:אפטיילונג]]
[[zh:Help:章节]]