Kod Antarabangsa Tatanama Botani: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Thijs!bot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
Kedua-dua prinsip ini dikawal dan dihadkan. Untuk mengelakkan kesan-kesan keutamaan yang tidak diingini, [[pemuliharaan (botani)|pemuiharaan]] nama adalah mungkin. Tidak terdapat banyak peraturan yang ketat untuk aras-aras yang lebih tinggi daripada aras famili (untuk contohnya, sila lihat [[nama botani deskriptif]]).
 
''ICBN'' hanya boleh ditukar oleh [[Kongres Botani Antarabangsa]] (IBC), bersama-sama dengan [[Persatuan Antarabangsa untuk Taksonomi Tumbuhan]] (yang membekalkan infrastruktur sokongan. Edisi terkini ialah ''InternationalKod AssociationSt. forLouis'' Plant(2000) yang boleh didapati dalam talian. Ini berdasarkan keputusan-keputusan IBC XVI di St. Louis pada tahun [[1999]]. Kod ini didahului oleh Taxonomy''Kod Tokyo'' (1994) yang membekalkanjuga infrastrukturboleh sokongandidapati dalam talian. EdisiMenyusul terkiniIBC ialahXVII di [[Vienna]] pada tahun [[2005]], ''Kod Vienna'' (2006) akan diterbitkan. Setiap edisi baru menggantikan edisi-edisi yang dahulu dan diundurkan tarikh ke [[1753]] (kecuali jika dihadkan dengan nyata).
''Kod St. Louis'' (2000) yang boleh didapati dalam talian. Ini berdasarkan keputusan-keputusan IBC XVI di St. Louis pada tahun [[1999]]. Kod ini didahului oleh ''Kod Tokyo'' (1994) yang juga boleh didapati dalam talian. Menyusul IBC XVII di [[Vienna]] pada tahun [[2005]], ''Kod Vienna'' (2006) akan diterbitkan. Setiap edisi baru menggantikan edisi-edisi yang dahulu dan diundurkan tarikh ke [[1753]] (kecuali jika dihadkan dengan nyata).
 
Tatanama botani tidak mempunyai sebarang kaitan dengan tatanama [[zoologi]] dan [[bakteriologi]] yang ditentukan oleh kod masing-masing (sila lihat [[Kod Tatanama]]). ''ICBN'' digunakan bukan sahaja untuk tumbuhan-[[tumbuhan]] seperti yang ditakrif sekarang, tetapi juga untuk organisma-organisma lain yang dikaji oleh ahli-[[ahli botani]]. Ini termasuk: