Tempe: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
[[Imej:YosriTempe.jpg|thumb|301px|Tempe yang siap dibungkus untuk dijual.]]
 
'''Tempe''' adalah makanan [[kacang soya]] yang amat popular di [[Asia Tenggara]]. Walaupun ia seringkalisering kali dikaitkan dengan tahu[[tauhu]], tempe sebenarnya amat berbeza. Proses penapaian memberikan tempe banyak [[zat]] dan komponen rasa yang tidak terdapat dalam tahutauhu. Sebagai contoh, ia mempunyai rasa yang lebih kuat dan tekstur yang lebih keras berbanding tahutauhu.
 
Tempe bermula dengan kacang soya mentah, yang dilembutkan dan dipecahkan atau dihancurkan. Asid lemah, biasanya [[cuka]], ditambah dan ''ibu'' yang mengandungi [[kulat]] (''[[Rhizopus oligosporus]]'') dicampurkan bersama. Kacang soya tersebut kemudiannya diratakan dalam lapisan nipis dan dibiarkan menapai selama 24 jam pada suhu sekitar 30°[[Selsius|C]] (86°[[Fahrenheit|F]]). Damal tempe bermutu tinggi, kacang terlekat dengan jalinan [[myceliamiselium]] putih. Jika proses penapaian dibiarkan terlalu lama, spora hitam mungkin terbentuk dipermukaan -- ianyaia tidak merbahayaberbahaya, walaupun tempe bermutu tinggi tidak mempunyai atau sedikit sahaja spora yang kelihatan. Bau [[ammonia]] lemah mungkin terdapat pada tempe yang baik ketika diperam, tetapi biasanya tidak memeningkan.
 
Protin[[Protein]] soya di dalam tempe semakin mudah diceranakan dangan proses penapaian. Secara khususnya, (''oligosaccharides''oligosakarida) yang sering dikaitkan dengan gas dan tidak hadam dikurangkan dengan banyaknya oleh kultur ''Rhizopus''. Dalam kedai tradisional membuat tempe, kultur pencetus seringkalisering kali mempunyai [[bakteria]] berguna yang menghasilkan [[[vitamin]] (seperti [[vitamin B12]]). Di negara-negara Barat, menjadi kebiasaan bagi menggunakan kultur tulintulen yang hanya mengandungi ''Rhizopus oligosporus''. Disebabkan tempe dihasilkan daripada biji kacang, ia turut merupakan sumber fiberserabut yang baik.
 
Tempe khas turut boleh diperbuat daripada kekacang jenis lain, atau juga mengandungi campuran kacang dan bijiran. Tempeh bongrek adalah tempe [[Indonesia]] yang disediakan dengan campuran [[Pokok Kelapa|kelapa]]. Tempe jenis ini kadang-kala tercemar dan [[organisma]] yang tidak diingini menghasilkan [[toksin]] daripada kelapa. Masaalah ini tidak dihadapi oleh tempe yang diperbuat daripada kacang atau [[bijiran]]. Apabila tempa kacang atau bijiran mempunyai warna yang betul, tekstur, dan bau, ia merupakan petunjuk penting bahawa hasilituhasil itu adalah selamat.
 
Di dapur, tempe seringkalisering kali disediakan dengan memotongnya kepada kepingan kecil, direndam dalam [[air]] [[garam]], atau [[sos]] masin, dan digoreng dalam [[minyak]]. Tempe goreng boleh dimakan begitu sahaja, atau dicampur [[Pokok Cili|cili]], soupsup, dan berkuahkuah. Tempe mempunyai pelbagai perisa yang telah digambarkan sebagai berkacang, berdaging, dan seperti [[cendawan]]. Tempe boleh didingin-beku dan tersedia dikebanyakan negara barat di pasaran etnik dan kedai makanan kesihatan.
 
Hasil soya peram lain termasuk [[miso]], [[douchi]], [[natto]] dan [[oncom]].