Gesang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: jv:Gesang; perubahan kosmetik
Baris 3:
Kerjaya Gesang bermula sebagai penyanyi keroncong di majlis [[perkahwinan]] dan pesta kecil-kecilan . Dia tinggal bersama dengan keluarganya di Jalan Bedoyo Nombor 5 Kelurahan Kemlayan, [[Serengan]], [[Solo]]. Pada 1962 berpisah denga isterinya. Tidak mempunyai anak.
 
Lagu popularnya "Bengawan Solo" yang terkenal di [[Indonesia]] , [[Malaysia]] dan [[Jepun]]. Lagu ini diterjemah ke 13 bahasa termasuk [[bahasa Inggeris]], [[Cina]] dan [[Jepun]] serta pernah digunakan dalam sebuah [[filem Jepun]]. Lagu ini mengisahkan sungai terpanjang di pulau [[Jawa]] pada 1940 ketika Gesang berusia 23 tahun dan mengambil enam bulan untuk dihasilkan.
 
Pada 1983, Taman Gesang dibina di [[Bengawan Solo]], [[Solo]], [[Jawa Tengah]] bagi menghargai jasanya terhadap perkembangan muzik Jepun. Taman ini dibiayai oleh Tabung Gesang, sebuah [[NGO]] di [[Jepun]].<ref>[http://www.antara.co.id/view/?i=1211767415&c=SBH&s= Jepang Sumbang Taman Gesang]</ref> Pada 1992, beliau menerima anugerah Bintang Penghargaan dari [[Maharaja Jepun]], Maharaja [[Akihito]] dan Tanda Kehormatan Bintang Budaya Parama Dharma dari [[Presiden Indonesia]].<ref>[http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=499937 Pencipta Lagu Bengawan Solo Meninggal Dunia]</ref>
== Meninggal dunia ==
Pada 20 Mei 2010, beliau meninggal dunia pada usia 92 tahun selepas pembedahan [[prostat]] . Beliau dimasukkan ke Rumah Sakit PKU Muhammadiyah [[Solo]] sejak 12 Mei 2010.
 
== Rujukan ==
* [http://www.youtube.com/watch?v=nZXU8Fo6f44 Bengawan Solo di [[YouTube]]]
{{reflist}}
 
{{Kehidupan|1917|2010}}
 
[[Kategori:Pencipta lagu Indonesia]]
 
[[id:Gesang]]
[[jv:Gesang Sang Maestro Keroncong Indonesia]]
[[de:Gesang Martohartono]]
[[en:Gesang Martohartono]]