Seberang Perai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Seberang Perai''' atau '''Province Wellesley''' dahulunya menjadi tanah jajahan British pada tahun 1800. Pentadbiran Seberang Perai ketika itu berpusat di [[Pulau Pinang]]. Dengan keluasan 489.3 kilometer persegi dan bilangan penduduk seramai lebih kurang lima ribu orang, kawasan yang dipenuhi belukar, paya dan hutan ini kemudiannya bertukar kepada pertanian apabila usaha-usaha penerokaan bermula pada tahun [[1850]].
 
Setelah Perjanjian Pangkor ditandatangani pada tahun [[1874]], keluasan Province Wellesley bertambah menjadi 740.12 kilometer. Kependudukan pula semakin bertambah khususnya di kawasan pusat perdagangan seperti [[Butterworth]] dan [[Bukit Mertajam]].
[[Seberang Perai]] terletak di kawasan Parlimen [[Permatang Pauh]] di negeri [[Pulau Pinang]], negara [[Malaysia]]. Negeri [[Pulau Pinang]] terletak diantara negeri [[Kedah]] dengan negeri [[Perak]] di [[utara]] [[Semenanjung Malaysia]] .
 
==Wakil Rakyat ==
Keluasan Seberang Perai walau bagaimanapun telah dikurangkan kepada 738.41 kilometer persegi kesan daripada perubahan sempadan Sg Muda antara negeri [[Kedah]] dan [[Pulau Pinang]].
Keputusan [[pilihan raya]] [[Malaysia ]] [[2004]] seperti berikut ;
 
* Kawasan Dewan Undangan Negeri N10 [[Seberang Jaya]] (20,084)
Pada tahun 1896, Ordinan Perbandaran diperkenalkan yang membolehkan Kerajaan Negeri membuat Undang-Undang untuk mengendalikan hal ehwal awam. Pada tahun 1913, satu ordinan baru telah dikeluarkan yang mana telah memberi kuasa kepada Kerajaan Negeri menubuhkan Lembaga Luar Bandar. Majlis Bandaran Butterworth dan Bukit Mertajam serta Majlis Luar Bandar Utara,Tengah dan Selatan telah ditubuhkan.
** [[Bilangan pengundi]] [[Melayu]] : 63.01% [[Cina]] : 24.64% [[India]]: 11.88% Lain: 0.47%
 
** [[Mansor Othman]] ( [[Keadilan]] )
Pada tahun 1961, pentadbiran Majlis Bandaran dan Majlis Luar Bandar telah disatukan dibawah satu kuasa Majlis Daerah dan ditadbirkan oleh Majlis Daerah masing-masing. Pada 30 Jun 1974, Akta Kerajaan Tempatan (Peruntukan-Peruntukan Sementara) 1973 telah dikuatkuasakan di seluruh negeri Pulau Pinang. Pada 1 Julai 1974, ketiga-tiga Majlis Daerah Utara, Majlis Daerah Tengah dan Majlis Daerah Selatan, Seberang Perai disatukan dan dikenali sebagai Lembaga Pengurus Kerajaan Tempatan, Seberang Perai.
** [[Ariff Shah Omar Shah]] [[Barisan Nasional]] - [[UMNO]] ) Muka Baru
 
** Dalam keputusan [[pilihan raya]] [[1999]] , dimenangi oleh : [[Dr Radin Amin Munir]] [[Barisan Nasional]] ) dengan [[majoriti]] 853
Pada 15 Disember 1976, melalui pemakaian Akta Kerajaan Tempatan 1976, Lembaga Pengurus Kerajaan Tempatan telah dinaikkan taraf menjadi [[Majlis Perbandaran Seberang Perai]].
** [[Ariff Shah Omar Shah]] [[Barisan Nasional]] - [[UMNO]] ) Jumlah Undi: 10,113 . Beliau telah diisytiharkan [[menang]] [[pilihan raya]] tahun [[2004]]
 
** [[Mansor Othman]] ( [[Keadilan]] ) Jumlah Undi: 5,649 ** [[Majoriti]]-diperolehi : 4,464 , [[Jumlah Undi]] : 15,940 , [[Undi Rosak]] : 178 , [[% Mengundi]] : 79.48
[[Kategori:Pulau Pinang]]