Pembunuhan beramai-ramai di Qibya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Baris 15:
==Operasi==
 
Serangan ke atas Qibya berlaku pada malam 14 Oktober 1953 dengan bedilan meriam bertubi-tubi ke atas perkampungan tersebut. Bedilan berterusan sehinggalah ketibaan askar-askar Israel di pinggir kawasan kampung. Askar-askar Israel meletakkan periuk api untuk menyekat kemaraan askar Jordan yang mungkin mara untuk mempertahankan Qibya. Apabila kampung tersebut telah dijamin keselamatannya, askar Israel meletakkan bahan letupan di setiap rumah yang ada dan meletupkan rumah-rumah selepas memberikan peluang kepada penduduk melarikan diri. Menjelang Subuh, askar-askar Israel berundur selepas mengisytiharkan operasi mereka berjaya.
Operasi di Qibya dilaksanakan oleh dua [[pasukan elit]] dalam tentera [[Israel]], iaitu satu kompeni [[askar payung terjun]] dan satu unit khas dikenali dengan panggilan [[Unit 101]]. [[Unit 101]] adalah satu unit yang ditubuhkan oleh [[Israel]] untuk membuat tindakan serangan balas ke atas pejuang-pejuang Arab.
 
Operasi di Qibya dilaksanakan oleh dua [[pasukan elit]] dalam tentera [[Israel]], iaitu satu kompeni [[askar payung terjun]] dan satu unit khas dikenali dengan panggilan [[Unit 101]]. [[Unit 101]] adalah satu unit yang ditubuhkan oleh [[Israel]] untuk membuat tindakan serangan balas ke atas pejuang-pejuang Arab. [[Unit 101]] ditubuhkan dan diketuai oleh [[Ariel Sharon]]. Serangan ke atas perkampungan Qibya melibatkan kematian 60 orang Arab Palestin dan kemusnahan kebanyakan daripada rumah kediaman di perkampungan itu. Ketiak itu, Qibya berada di dalam wilayah yang berada di bawah kawalan [[Jordan]]. Ramai penduduk Qibya dipindahkan keluar sebelum itu daripada kawasan tersebut, tetapi ramai juga yang enggan berpindah dan menyembunyikan diri di dalam rumah mereka. Mereka terbunuh.
[[Unit 101]]
 
45 buah rumah penduduk kampung diletupkan, bersama-sama dengan masjid, sekolah dan empangan air. Lebih dari 60 orang terbunuh, dan 2,700 orang yang lain terpaksa berpindah kerana ketiadaan tepat tinggal kerana dimusnahkan askar Israel.
[[Unit 101]] ditubuhkan dan diketuai oleh [[Ariel Sharon]]. Serangan ke atas perkampungan Qibya melibatkan kematian 60 orang Arab Palestin dan kemusnahan kebanyakan daripada rumah kediaman di perkampungan itu. Ketiak itu, Qibya berada di dalam wilayah yang berada di bawah kawalan [[Jordan]]. Ramai penduduk Qibya dipindahkan keluar sebelum itu daripada kawasan tersebut, tetapi ramai juga yang enggan berpindah dan menyembunyikan diri di dalam rumah mereka. Mereka terbunuh.
 
==Tindakan Selepas Pembunuhan==