John Bagot Glubb: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Baris 6:
John Bagot Glubb dilahirkan pada [[16 April]] [[1897]], di [[Preston]] dalam wilayah [[Lancashire]]. John Glubb ditauliahkan sebagai pegawai dalam [[Askar Jurutera]] Diraja dalam than [[1915]] dan dihantar bertugas di [[Perancis]] semasa [[Perang Dunia I]].
 
Dalam tahun 1938, John Glubb berkahwin dengan Muriel Rosemary Forbes, anak perempuan doktor terkenal James Graham Forbes. Mereka dikurniakan seorang anak lelaki dalam tahun 1939, diberikan nama Godfrey sempena [[Raja Godfrey]] yang ber[[Perang Salib|perang salib]] di [[Palestin]]. Pasangan ini juga mengambil seorang anak perempuan Badawi sebagai anak angkat. Dalam tahun 1947, mereka mengambil seorang budak lelaki dan budak perempuan pelarian [[Palestin]] sebagai anak angkat. John Glubb meninggal dunia di rumahnya pada tahun 1986. Isterinya meninggal tahun 2005 dan ditanam bersama Joh Glubb.
 
Anaknya Godfrey memeluk agama [[Islam]] dan mengambil nama Faris. Faris menjadi seorang wartawan dan penyelidik terkenal dan menjadi pejuang nasib bangsa [[Palestin]]. Dia terbunuh dalam kemalangan langgar lari di [[Kuwait]] dalam tahun 2004.