Parti Keadilan Rakyat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Menj~mswiki (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Menj~mswiki (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Parti Keadilan Rakyat''' (PKR) (juga dikenali sebagai ''Keadilan'') adalah salah sebuah parti pembangkang di [[Malaysia]] yang merupakan hasil gabungan Parti Keadilan Nasional dan Parti Rakyat Malaysia (PRM).
'''Parti Keadilan Rakyat''' (PKR) adalah hasil gabungan Parti Keadilan Nasional dan Parti Rakyat Malaysia (PRM). Asalnya Parti Keadilan Nasional merupakan sebuah [[parti-parti politik Malaysia|parti politik Malaysia]] yang lahir daripada gelombang Reformasi yang melanda negara selepas pemecatan Anwar Ibrahim daripada [[Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu|UMNO]] pada September 1998. Peristiwa tersebut menjadi titik kesedaran bagi rakyat Malaysia pelbagai kaum dan lapisan masyarakat.
 
Parti Keadilan Nasional merupakan sebuah [[parti-parti politik Malaysia|parti politik Malaysia]] yang lahir daripada gelombang [[Reformasi]] yang melanda negara selepas pemecatan [[Anwar Ibrahim]] daripada [[Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu|UMNO]] pada September 1998. Sekumpulan NGO dan Partiparti Pembangkangpembangkang kemudian menubuhkan Gerakan Keadilan Rakyat Malaysia (GERAK). Pendokong Reformasireformasi kemudiannya menubuhkan Pergerakan Keadilan Sosial (Adil) untuk memberi platform kepada perjuangan mereka.
 
Selepas itu, usaha menubuhkan parti politik menghadapi jalan buntu disebabkan oleh Pendaftar Pertubuhan. Maka gerakan Reformasi mengambil keputusan untuk mengambil alih sebuah parti sedia ada iaitu Ikatan Masyarakat Islam Malaysia yang ditubuhkan pada 1990. Pelancaran Parti Keadilan Nasional diadakan pada 4 April 1999.