Limau bali: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Gullyhup (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Gullyhup (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 15:
}}
 
'''Limau bali''' atau juga dikenali sebagai '''limau tambun''' ({{lang-en|Pomelo}}) merupakan sejenis limau besar yang banyak ditanam di sekitar Tambun, [[Perak]].Nama saintifik bagi Limau Bali ialah Citrus Grandis (L) atau Citrus maxima juga dipanggil sebagai Pomelo, Limau Besar, Limau Abung, Limau Tambun atau Limau Betawi. la dipercayai berasal dari Asia Tenggara dan banyak ditanam di Indonesia, China dan Thailand. Di Malaysia, Limau Bali banyak ditanam di negeri Perak, Kedah, Melaka, Kelantan, Johor dan Sabah.
MARDI telah memperkenalkan klon Melo Mas yang bersaiz lebih kecil tetapi kurang berserabut, manis, kandungan asid yang rendah dan tidak ada rasa pahit selepas dimakan.
Buah limau bali yang hampir matang dan mempunyai kualiti yang baik. Bagi mencapai tahap kualiti ini, Limau Bali perlu dikendalikan dengan sebaiknya bermula dari amalan ladang, pengendalian lepas tuai hingga ke peringkat pemasaran, Penuaian perlu dilakukan pada tahap optimum untuk menjamin kualiti rasa dan jangkahayat.
Secara umum, buah Limau Bali akan matang 6 bulan selepas bunga kembang, Buah yang matang boleh dikenali dari kulit yang licin berbintik hijau kekuningan atau hijau perang, sementara bulu-bulu yang terdapat pada kulit akan hilang. Buah Limau Bali yang telah dipetik dan disediakan boleh disimpan sementara selama 1-2 minggu pada suhu 7-9″C dengan kadar kelembapan relatif 85-90%,
 
 
 
== Lihat juga ==
Baris 67 ⟶ 72:
[[za:Makbug]]
[[zh:柚子]]
L