F. W. de Klerk: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Menj~mswiki (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Frederik Willem de Klerk''' ([[18 Mac]], [[1936]] - ) merupakan Presiden kulit putih yang terakhir di [[Afrika Selatan]]. DiaBeliau berkhidmat sebagai Presiden dari September 1989 hingga May 1994, dan memimpin Parti Kebangsaan Afrika Selatan (kemudiannya dikenali sebagai Parti Kebangsaan Baru Afrika Selatan) dari Februari 1989 hingga September 1997.
 
De Klerk terkenal di dalam sejarah antarabangsa sebagai pemimpin yang berjaya mengakhiri era apartheid, suatu dasar perkauman di Afrika Selatan yang menindas kaum majoriti kulit hitam. Dia juga telah mengubah sistem pentadbiran negara dari sebuah regim kuku besi ke sistem demokrasi, dimana penduduk kulit hitam (yang melebihi 90% penduduk Afrika Selatan) diberikan hak mengundi.
Baris 8:
Selepas menamatkan pendidikan tingginya di Krugersdorp, De Klerk mendapat ijazah sarjana mudanya dalam bidang perniagaan dan kemudiannya dalam bidang undang-undang pada tahun 1958 dari Universiti Potchefstroom . Pada tahun 1969 dia berkahwin dengan Marike Willemse, dan kemudiannya dianugerahi dengan tiga cahaya mata, dua anak lelaki dan dan seorang anak perempuan.
 
== Penglibatan politiknyaPolitiknya ==
De Klerk yang lebih dikenali sebagai "F.W." telah menjadi ahli kabinet pada 1978. Pada 1982, dia menjadi pemimpin Parti Kebangsaan untuk daerah Transvaal. Selepas bekerjaya politik yang agak lama, dia mengetuai kumpulan ''verligte'' ("bercahaya") dalam parti kerajaan pada tahun 1989. Hasilnya, pada Februari 1989 dia dilantik ketua Parti Kebangsaan dan menggantikan P.W. Botha sebagai Presiden apabila Botha terpaksa meletak jawatan setelah diserang penyakit ahmar.
 
== Ke arahArah Demokrasi ==
 
His lifting of the ban on the [[African National Congress|ANC]] and other organisations in February [[1990]] paved the way for the negotiations which led to the end of [[Apartheid]] and white minority rule. On [[February 10]] of that year, de Klerk also announced that [[Nelson Mandela]] would be released the next day. De Klerk and Mandela were jointly awarded the [[Nobel Peace Prize]] in [[1993]] for their work for the peaceful termination of the apartheid regime, and for laying the foundations for a new democratic South Africa.