Istinjak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Baris 3:
===Cara Melakukan Istinjak===
 
Istinjak boleh dilakukan dengan beberapa cara, sama ada dengan menggunakan [[air]] ataupun benda-benda yang kesat, keras dan kering seperti batu, kayu, daun kering, kertas, dan sebagainya. Alat-alat istinjak mestilah suci dan bersih. Selain dari [[Air (bersuci)|air mutlak]] barang-barang yang digunakan untuk beristinjak semestinya dari sesuatu yang [[beku]] dan keras. Alat yang digunakan untuk beristinjak semestinya dari sesuatu yang diketahui suci. Istinjak tidak boleh dilakukan menggunakan sesuatu yang najis ataupun diketahui tidak suci.
Istinjak boleh dilakukan dengan beberapa cara, sama ada dengan menggunakan
 
Alat-alat istinjak mestilah suci dan bersih. Selain dari air mutlak barang-barang yang digunakan untuk beristinjak semestinya dari sesuatu yang beku dan keras. Alat yang digunakan untuk beristinjak semestinya dari sesuatu yang di ketahui suci. Istinjak tidak boleh dilakukan menggunakan sesuatu yang najis ataupun diketahui tidak suci. Cara melakukan istinjak mestilah boleh mencapai matlamat untuk menghilangkan [[najis]], dan menghilangkan [[bau]] najis dan seterusnya menghilangkan [[rasa]] (fisikal) najis. Perkara yang diwajibkan dan semestinya dilakukan di waktu beristinjak ialah memastikan segala sifat-sifat najis yang dihukum dari warnanya, baunya dan rasa fizikalnya telah dihilangkan dengan sempurna. Seandainya ada bau yang tidak dapat dihilangkan setelah di dilakukan istinjak maka perkara itu termasuk di dalam perkara-perkara yang dimaafkan.
* air
* benda-benda yang kesat, keras dan kering seperti batu, kayu, daun kering, kertas, dan sebagainya.
 
Alat-alat istinjak mestilah suci dan bersih. Selain dari air mutlak barang-barang yang digunakan untuk beristinjak semestinya dari sesuatu yang beku dan keras. Alat yang digunakan untuk beristinjak semestinya dari sesuatu yang di ketahui suci. Istinjak tidak boleh dilakukan menggunakan sesuatu yang najis ataupun diketahui tidak suci. Cara melakukan istinjak mestilah boleh mencapai matlamat untuk menghilangkan najis, dan menghilangkan bau najis dan seterusnya menghilangkan rasa najis. Perkara yang diwajibkan dan semestinya dilakukan di waktu beristinjak ialah memastikan segala sifat-sifat najis yang dihukum dari warnanya, baunya dan rasa fizikalnya telah dihilangkan dengan sempurna. Seandainya ada bau yang tidak dapat dihilangkan setelah di dilakukan istinjak maka perkara itu termasuk di dalam perkara-perkara yang dimaafkan.
 
Cara beristinjak boleh dibuat dengan cara berikut :
 
* Menggunakan sesuatu yang keras dan kesat diikuti [[air]].
:"Bahawa [[Nabi sawMuhammad s.a.w.|Nabi s.a.w.]] bersabda : Bila salah seorang di antara kamu pergi buang air, hendaklah istinjak dengan tiga buah batu kerana demikian itu cukuplah untuknya. " HR Ahmad dan Nasai.
 
* Menggunakan air semata-mata.
:"Ketika [[Nabi Muhammad s.a.w.|Rasulullah saws.a.w.]] masuk tandas, maka aku bersama seorang anak yang sebaya denganku membawa setimba air dan gayung, maka ia pun bersuci dengannya. " Disepakati.
 
* Menggunakan sesuatu yang keras dan kesat seperti batu, daun-daun kering atau kertas semata mata. Bilangan batu yang digunakan biarlah jumlah yang ganjil.
: "Dari Aisyah r.a. bahawa [[Nabi sawMuhammad s.a.w.|Nabi s.a.w.]] pernah bersabda : Bila seseorang pergi ke tempat buang air, maka hendaklah ia membawa tiga buah batu. " HR Ahmad dan Abu Daud.
 
: "Dari Abu Hurairah dari [[Nabi sawMuhammad s.a.w.|Nabi s.a.w.]] beliau bersabda : Sesiapa beristinjak dengan batu, maka hendaklah ia ganjilkan bilangannya. Sesiapa yang memperbuat begitu maka sesungguhnya itulah yang lebih baik, tetapi sesiapa yang tidak berbuat begitu maka tidaklah ia berdosa " HR Ahmad dan Abu Dawud.
 
===Barang yang dilarang digunakan untuk beristinjak===