Wikipedia:Kandungan tidak bebas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 3:
Di bawah hak cipta [[Amerika Syarikat]], hampir kesemua karya yang diterbitkan selepas tahun [[1922]] mungkin mempunyai hak cipta (bagaimanapun, terdapatnya kekecualian — untuk maklumat lanjut, sila lihat: [[Hak cipta Amerika Syarikat]]). Secara amnya, penggunaan karya-karya yang mempunyai hak cipta tanpa kebenaran daripada pemilik hak cipta merupakan [[pelanggaran hak cipta]], dan adalah salah di sisi undang-undang. Oleh sebab itu, di Wikipedia yang diasaskan di Amerika Syarikat, mereka cuma boleh menggunakan bahan-bahan yang ''tidak'' mempunyai hak cipta ataupun yang mempunyai lesen yang cukup bebas.
 
Bagaimanapun, oleh sebab kebanyakan pengguna dan penyumbang [[Wikipedia Bahasa Melayu]] adalah bermastautin dan berwarganegara [[Malaysia]], undang-undang berkenaan pelanggaran hak cipta di Malaysia juga digunakan di Wikipedia ini. Undang-undang utama yang melindungi hak cipta di Malaysia adalah [[Akta Hakcipta 1987]]. Di bawah Akta ini, perlindungan automatik diberikan kepada karya sastera, muzik, seni, filem, rakaman bunyi, siaran dan terbitan dengan syarat pemenuhan tiga syarat, iaitu usaha yang cukup untuk menjadikannya karya asli, karya tersebut tertulis atau direkod, dan penciptanya merupakan orang yang berkelayakan atau karyanya telah dibuat di Malaysia atau karyanya mula-mula diterbitkan di Malaysia.
 
Meskipun begini, satu kekecualianpengecualian utama telah diiktirafkandiiktiraf oleh sebuah fasal dalam Akta ini dibawahdi bawah peruntukan '''Seksyen 9(4)''' dan '''Seksyen 13(2)'''. Ia mengatakan bahawa terdapatnyaterdapat hak '''terhad''' untuk kegunaan bahan-bahan hak cipta tanpa kebenaran pemilik — apa yang dikenali sebagai '''kegunaan adilwajar''' (ataupun "perlakuan adil" ("''fair dealing''") di negara-negara lain yang mana peraturan-peraturannya mungkin berbeza-beza). Halaman ini bertujuan untuk memberi garis panduan untuk mengendalikan bahan-bahan dalam Wikipedia Bahasa Melayu — ia memberikan panduan am mengenai apa yang mungkin dan apa yang tidak mungkin merupukan kegunaan adil, serta bagaimana anda dapat membantu penyunting-penyunting sewaktu mencuba memasukkan bahan-bahan di bawah kegunaan adil. Bagaimanapun, panduan ini tidak merupakan polisi rasmi. '''''Anda, sebagai pemuat naik, adalah bertanggungjawab untuk menentukan bahawa sumbangan anda adalah sah di sisi undang-undang'''''.
 
Jika anda menggunakan sebahagian karya yang mempunyai hak cipta di bawah "[[Wikipedia:Kegunaan wajar|kegunaan adil"wajar]], anda harus mencatatkan pengakuan, bersama-sama dengan nama-nama dan tarikh-tarikhnya. Adalah matlamat kami untuk dapat menyebarkan semula dengan bebas seberapa bahan-bahan Wikipedia yang dapat. Oleh sebab itu, fail-fail imej dan bunyi asli yang diperlesenkan di bawah GFDL atau yang berada di [[domain awam]] adalah lebih disukai berbanding fail-fail media berhak cipta yang di gunakandigunakan di bawah kegunaan adil. Sila lihat: [[Wikipedia:Contoh permohonan izin]] untuk borang permintaan kebenaran daripada pemilik hak cipta untuk menggunakan karya mereka di bawah syarat GFDL. Jangan sekali-kali menggunakan bahan-bahan yang melanggari hak cipta orang lain. Ini boleh menyebabkan kesalahan di sisi undang-undang dan menjejaskan projek ini secara hebat. Jika anda berasa ragu-ragu, tulislah rencana sendiri.
 
Perhatikan bahawa undang-undang hak cipta adalah berkenaan dengan ''penyataan kreatif'' untuk idea-idea, dan ''tidak'' kena mengena dengan idea-idea itu ataupun maklumat-maklumatnya. Oleh sebab itu, adalah sah jika anda membaca sebuah rencana ensiklopedia atau karya yang lain, menulisnya semula dalam perkataaan sendiri, dan menyerahkan rencana anda kepada Wikipedia. (Sila lihat: [[cetak rompak]] dan [[kegunaan wajar]] untuk perbincangan mengenai berapa banyaknya penulisan semula diperlukan dalam konteks am.)
 
== Dasar ==
==Kegunaan-kegunaan yang boleh diterima==
{| class="messagebox"
|-
| [[Fail:Yes_check.svg|30px]]
||'''Bahagian ini merupakan [[Wikipedia:Dasar dan garis panduan|dasar rasmi]] Wikipedia.''' Ia dianggap piawai yang harus diikuti semua pengguna.
|}
<!-- surround policy with a box with the background color currently used for closed AfDs -->
<div style="clear: both; width: 99%; margin-left: auto; margin-right: auto; padding: 3px; background: #F3F9FF; border: 1px solid #8888aa; text-align: left">
'''Disertakan daripada [[Wikipedia:Kriteria kandungan tidak bebas]]; laman tersebut merupakan sebahagian daripada dasar rasmi.'''
{{Wikipedia:Kriteria kandungan tidak bebas}}
<!-- end of policy box --> </div>
 
== Kegunaan-kegunaan yang boleh diterima ==
Bahagian ini menyenaraikan beberapa kategori penggunaan bahan-bahan berhak cipta tanpa lesen yang biasanya diterima sebagai digunakan secara wajar dalam Wikipedia Bahasa Melayu jika dilakukan secara jujur dan mematuhi '''Dasar''' dan '''Undang-undang''' di bawah. Bahan-bahan yang tidak tergolong dalam mana-mana kategori di bawah tidak semestinya diterima sebagai kegunaan wajar, bergantung pada ''what the material is'' dan ''how it is used''. Jika anda mahu pertolongan untuk menentukan kegunaan wajar sesuatu bahan, sila tanya di [[Wikipedia:Soalan hakcipta media]] atau [[Wikipedia:Kedai Kopi (dasar)]]. Di sinilah sesiapa yang memahami undang-undang hak cipta pasti menjawab soalan anda.
 
Baris 139 ⟶ 150:
For reusers, particularly commercial reusers, the most important part of a fair use description is good information on the original source of the image. That is essential to allow them to make their own determination of whether their own use is fair use. They can't rely on our judgment because they have legal liability regardless of what we say. Identifying the original source is good practice in general, as it bolsters our claim that we are not trying to defraud the original copyright holder.-->
 
== Projek-projek Wikimedia yang lain ==
Garis-garis panduan di atas berkenaan dengan edisi bahasa Melayu Wikipedia, di http://ms.wikipedia.org. Projek-projek Wikimedia yang lain, termasuk Wikipedia dalam bahasa lain, mungkin mengamalkan dasar berbeza berkenaan kegunaan wajar.
 
== Lihat juga ==
*[[Wikipedia:Hak cipta]]
*[[Wikipedia:Soalan hakcipta media]]
*[[Wikipedia:Kriteria kandungan tidak bebas]]
 
== Pautan luar ==
 
*[http://www.myipo.gov.my/akta/akta-hakcipta-332.pdf Akta Hakcipta 1987 Malaysia (penuh)]
 
 
[[Kategori: Hak cipta Wikipedia]]