Teleskop: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Fantastic4boy (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Membetulkan bahasa!
Baris 3:
[[image:Telescope.jpg|thumb|Teleskop terbias 50 sm di [[Balai cerap Nice]].]]
 
Perkataan "teleskop" (dari [[bahasa Greek]] tele = 'jauh' dan skopein = 'mencari atau melihat'; teleskopos = 'berpandangan jauh') biasanya merujuk kepada teleskop optik, tetapi selain itu adaterdapat juga teleskop yang digunakan untuk kebanyakan spektrum sinaran elektromagnet dan untuk isyarat jenis lain.
 
Teleskop terdiri daridaripada 2 [[kanta]] iaitu [[kanta objektif]] dan [[kanta mata]]. Kanta objektif menumpukan sinar [[cahaya]] yang jauh lalu membentuk imej yang nyata, songsang dan mengecil dititikdi titik fokus kanta mata manakala kanta mata membesarkan imej kanta objektif itu.
kanta mata membesarkan imej kanta objektif itu.
 
Ciri imej terakhir ialah infiniti, maya, songsang dan lebih besar dari objek.
Baris 13 ⟶ 12:
[[Image:Newtonian Telescope.JPG|thumb|right|250px|Sekumpulan Teleskop Newtonian di [[Balai cerap Perkins]], [[Delaware, Ohio]]]]
{{main|Sejarah teleskop}}
Teleskop pertama kemungkinannya kristaladalah lenskanta orangkristal masyarakat [[Assyria]][http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/380186.stm], tetapi [[lenskanta Visby]] tentativelybuat bercadangsementara waktu mencadangkan bahawa teknologi tersebut diketahui oleh orang [[Arab]] dan [[Parsi]]. [[Leonard Digges]] iskadang-kala sometimesdianggap creditedciptaan withbersama thedengan ciptaan di Inggeris pada zaman 1570an1570-an, tetapi biasanya creditkredit untuk assemblingkumpulan teleskop pertama isdiberikan givenkepada kepembuat spectaclekaca makermata [[Belanda]] yang tidak dikenali kira-kira pada tahun [[1608]]. SomeSesetengah name thatmenamakannya person sebagai [[Hans Lippershey]] (ckk. 1570 – ckk. 1619), tetapi [[Jacob Metius]] dan [[Zacharias Jansen]] juga mendakwa telah mencipta sebuah telescope pada waktu yang sama. Walaupun Lippershey didtidak notmembuat make theteleskop yang pertama, dia publicizedtelah itmengelularkannya. [[Galileo Galilei]] membuat teleskopnya sendiri pada tahun [[1609]], memanggilnya at first a "''perspicillum''," dan kemudian menggunakan istilah "''telescopium''" dalam Bahasa Latin dan "''telescopio''" dalam Bahasa Itali (dari mana perkataan Bahasa Inggeris berasal).

Galileo is generally credited with being the first to use a telescope for astronomical purposes. Galileo's teleskop consisted of a convex object lens dan a concave eye lens, yang is universally called a Galilean teleskop (used as a viewfinder in many simple cameras). Later, [[Johannes Kepler]] described the [[optics]] of [[lens (optics)|lenses]] (see his books ''[[Astronomiae Pars Optica]]'' and ''[[Dioptrice]]''), including a new kind of astronomical telescope with two convex lenses (a principle often called the Kepler telescope). Optical [[Sejarah astronomical interferometry|interferometer]] arrays dan arrays of radio teleskop telah developed much more recently.
 
==Jenis-jenis teleskop==