Ekonomi Colombia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 48:
[[Colombia]] memiliki [[ekonomi pasaran bebas]] dengan mengadakan hubungan perdagangan dan pelaburan besar dengan [[Amerika Syarikat]]. Peralihan daripada ekonomi yang sangat ditetapkan telah berlangsung selama lebih dari satu dekad{{Citation needed|date=April 2008}}.
 
Pada tahun 1990, pemerintahan Presiden [[César Gaviria Trujillo]] (1990-1994) memulai polisi [[ekonomi liberalisme]] atau "Apertura economica" dan ini berterusan sejak saat itu, dengan penurunan kadar, pembatalan kawal selia kewangan, penswastaan ​​negaranegara-BUMN, dan pengambilan nilai pertukaran yang lebih liberal asing. Hampir semua sektor menjadi terbuka bagi pelaburan asing walaupun produk pertanian tetap terpelihara.
 
Idea asal maka nya [[Menteri Kewangan]], [[Rudolf Hommes]], adalah bahawa negara harus mengimport produk pertanian di mana ia tidak kompetitif, seperti [[jagung]], [[gandum]], [[kapas]] dan [[soya]] dan eksport yang di mana ia mempunyai keuntungan, seperti [[buah]] dan [[bunga]]. Dalam sepuluh tahun, sektor yang hilang 7,000 km ² sampai import, diwakili terutama di berat [[subsidi pertanian|produk pertanian disubsidi]] dari [[Amerika Syarikat]], sebagai hasil [[polisi]] ini, dengan kritis berdampak pada lapangan kerja di kawasan luar bandar.<ref>[http://www.usip.org/library/pa/colombia/adddoc/plan_colombia_101999.html#approach Plan Colombia: Colombia: Peace Agreements: Library and Links: U.S. Institute of Peace<!-- Bot generated title -->]</ref> Namun, dasar ini membuat makanan murah untuk Colombia rata-rata dari itu akan jika perdagangan pertanian lebih terhad.
Baris 56:
Ekonomi melambat, dan pada 1998 pertumbuhan KDNK hanya 0.6%. Pada tahun 1999, negara ini jatuh ke dalam kemelesetan pertama sejak [[Zaman Meleset]]. Perekonomian menyusut sebanyak 4.5% dengan kadar pengangguran lebih dari 20%. Sementara pengangguran tetap sebanyak 20% pada tahun 2000, pertumbuhan KDNK pulih menjadi 3.1%.
 
Kerajaan-Presiden [[Andrés Pastrana Arango]], ketika mula berkhidmat pada tarikh 7 Ogos 1998, yang dihadapi ekonomi dalam krisis, dengan situasi keselamatan yang sukar dalaman dan gejolak ekonomi global tambahan kepercayaan menghambat. Sebagai bukti dari kemelesetan yang serius menjadi jelas pada tahun 1999, kerajaan mengambil sejumlah langkah. Beliau terlibat dalam siri devaluasi dikendalikan peso, diikuti oleh keputusan untuk membiarkannya mengapung. Colombia juga menandatangani perjanjian dengan [[DanaKumpulan KewanganWang Antarabangsa]] yang menyediakan jaminan $2.7 bilion (diperpanjang dana kemudahan), sedangkan kerajaan untuk melakukan disiplin anggaran dan pembaharuan struktural.
 
Pada awal tahun 2000 telah ada awal pemulihan ekonomi, dengan sektor eksport utama jalan, kerana menikmati keuntungan dari nilai tukar lebih kompetitif, serta harga yang kuat untuk [[minyak]], produk eksport utama Colombia. Harga [[kopi]], produk eksport yang lain yang utama, telah lebih bervariasi.